Ford Focus Active Tourer
Årsmodell: 2020.
Motor: Trecylindrig, en-liters motor. 125hk.
Kraftöverföring: Sexväxlad manuell-växellåda, framhjulsdrift.
Toppfart: 194 km/h.
Vikt: 1,431 kg.
Kampanjpris: 229.900kr
Ord.pris: 259.900kr
En ytterst attraktiv modell
Ford har valt att ge bilen ett mycket häftigt utseende. Den stora grillen tillsammans med de skyddandes plastkåporna gör att bilen ser ut att äta upp all sten, jord och eventuella naturkatastrofer moder natur ställer i bilens väg. Bak på bilen har Fords ingenjörer slängt på dubbla avgasrör för att sälja illusionen av att din bil är snabbast uppför slingriga och hala skogsvägar. (Att din bil besitter en trecylindrig en-liters bensinmotor är en hemlighet vi kan behålla för oss själva.)
Ford har även gett bilen en 30 millimeter högre markfrigång än vanliga Focus kombin, vilket gör att du kommer betydligt längre uppför den tidigare nämnda skogsvägen än vad du annars hade gjort. Vidare är bilen är utrustad med några fiffiga detaljer som bidrar till helhetsupplevelsen. Däribland en vindruta utrustad med värmeslingor, perfekt för tidiga och kalla morgnar. Samt har Ford kommit med sin egen drulle-försäkring i form av s.k. ”dörruppslagsskydd” som viker ut sig när du öppnar dörren. En liten plastbit som skyddar din bil ifall du råkar slå upp dörren. Smart. Om nu bara samtliga biltillverkare hakar på denna trend så du själv slipper få din bil skadad när grannen slår upp sin bildörr.
Interiör
Bilens interiör är stilren och vältänkt. Det återfinns ingen större lyx men det känns inte som att det behövs heller. Alla inställningar är lättåtkomna och man blir snabbt klok på var allting sitter. Infotainmentsystemet är lättanvänt och kopplar snabbt upp sig till din mobil, vilket gör att du smidigt kan använda dig av t.ex. Apple CarPlay. Det är högt i tak och det stora bagageutrymmet gör spontana IKEA-besök betydligt roligare.
Active Tourer bjuder på en sportig körposition. Många cross-overs brukar ha höga körpositioner, vilket ger bilföraren en stor överblick på allt som händer kring bilen. Detta dock till bekostnad av bilens sportighet, som den lägre körställningen ger. Men i denna bepansrade kombibil är det fullt möjligt att sitta relativt lågt vilket är ett stort plus från vår sida.
Något som dock märks av efter någon timmes körning är stolarna. De är lite väl hårda och obekväma. En regnig fredagskväll körde jag och mina vänner från Göteborg till Lund, och när vi väl var framme efter knappt tretimmars sträckkörning var det klagomål om ryggont och stelhet. Detta visar antingen att bilen hade behövt lite skönare säten eller ett tecken på att det är dags för oss att börja pensionsspara. Jag hoppas innerligt på att det är det förstnämnda.
Men det är också den enda negativa aspekt som drogs upp den kvällen. Något som uppskattades av oss alla är bilens högtalarsystem. Högtalarna levererade ett grymt ljud, i klass med bilar som ligger i betydligt högre prisklasser. En liten detalj i det stora hela, men ack så viktig en.
Ford Focus Active Tourer äter kullersten till frukost
Ford Focus brukar vara körglada bilar och denna dopade kombibil är inget undantag. Visserligen bjuder inte den lilla motorn på några större fartresurser men bilen tar igen med en bra väghållning och ett lekfullt humör när man kommer ut på de krokiga landsvägarna. Vidare resulterar den lilla motorn i en mer än godkänd bränsleekonomi. Vid motorvägskörning från Stockholm till Lund hamnade förbrukningen på ca 0,55L/10km, vilket helt klart är godkänt för en stor och tung bensindriven kombibil.
För dig som aldrig har varit i Lund kan jag berätta för dig att Lund hatar bilister över allt annat. Vart du än kör sker det ständigt ombyggnationer för att förpesta livet för bilister. Parkering är svindyrt, dygnet runt och nästintill överallt. Och sist men inte minst är majoriteten av de centrala gatorna belagda med kullersten. Att köra bil på kullersten är lite som att åka berg-och-dalbana när du är illamående. Det är guppigt, jobbigt och du vill bara därifrån.
Men Focus Active Tourer tar sig an dessa otyg till gator med bravad. Detta är främst tack vare den högre markfrigången som gör att känns som att bilen svävar över diverse ojämnheter i marken. I vanliga fall sitter jag bakom ratten och nästan sicksackar längs vägen för att undvika groparna som lurar på kullerstensgatorna. Det som är så bra med bilen är att den ger dig den perfekta dosen av off-road-egenskaper som en crossover eller SUV ger med sig, utan att du behöver ta del av de belastningar som den typen av bilar för med sig. En perfekt kompromiss helt enkelt.
En vecka senare
Efter en vecka av hektiskt gymmande, tidiga morgonlöpturer och många katastrofala fisketurer utan napp kan vi konstatera att den livsstilen inte passar oss. Men den passar Ford Focus Active Tourer. Med bättre off-road egenskaper tar den sig an vildmarken utan att förlora sin identitet som kombibil. Ett häftigt yttre gör dina Instagram-bilder lite snyggare än grannens när du ska visa upp din senaste campingtur. Även om du inte är den typen av människa som är ute och kör off-road kommer du ha nytta av den ökade markfrigången när du stöter på eventuella hinder på vägen som kullersten och farthinder. (Det sistnämnda är lite av ett skämt, kör ansvarsfullt.) Med mängder av bagageutrymme, gott om huvudhöjd och bra benutrymme för dina passagerare lär bilen bli en hit hos nära och kära. Om du är ute efter en körglad, komfortabel och prisvärd kombibil med viss off-road kapacitet kommer denna dopade kombibil passa dig perfekt.
P.S. Kolla gärna in vår POV-video på bilen i fråga:
Komfort 6/10
Lust att äga 4/10
Exteriör 6/10
Interiör 6/10
Praktikalitet 7/10
5,83
Vill du läsa mer?
Recension: Volvo S90 T8 – Herren på täppan

Chefredaktör på FyraHjul. Brinner för allt som har fyra hjul och rör på sig. Innehar en förkärlek för tyska prestationsvagnar.
Kontakt: jesper.olsson@fyrahjul.se