Mercedes-Benz A180d – Tysk premiumkänsla i kompakt format

Mercedes-Benz A-klass
Mercedes-Benz A-klass
Mercedes-Benz A-klass
Mercedes-Benz A-klass
Mercedes-Benz A-klass
Mercedes-Benz A-klass
Mercedes-Benz A-klass
Mercedes-Benz A-klass
Mercedes-Benz A-klass
IMG_2011
IMG_1990
IMG_2032
IMG_2037
IMG_1982
IMG_1972
IMG_2041
IMG_2044
IMG_2041
IMG_2046
previous arrow
next arrow
IMG_2011
IMG_1990
IMG_2032
IMG_2037
IMG_1982
IMG_1972
IMG_2041
IMG_2044
IMG_2041
IMG_2046
previous arrow
next arrow
När Mercedes-Benz lanserade A-klass 1997 blev det snabbt en omtalad bil. Dock inte av de anledningar som Mercedes hade hoppats på, utan för att A-klassen hade svårt att hålla sig på fyra hjul vid plötsliga undanmanövrar. Vilket resulterade i att bilen i Sverige fick öknamnet: ”Vältklasse”. Men det var över tjugo år sedan och mycket har hänt sedan dess. Idag är Mercedes A-klass en av Sveriges populäraste stadsbilar och är en del av trion som dominerar premium-kompaktklassen. Med hjälp av DriveBack.se har vi därför kört nya Mercedes Benz A-Klass för att reda ut om ”vältklasse” är ledaren inom sin klass.

Mercedes-Benz A180d

Årsmodell: 2019.
Motor: Fyrcylindrig, 1.5l dieselmotor, 125hk.
Kraftöverföring: Automatisk växellåda, framhjulsdrift.
Toppfart: 202 km/h.
Vikt: 1480 kg.
Årsskatt: 3422kr.

Många förändringar både interiört och exteriört
Interiören har gjorts om sen den tidigare modellen och det är tydligt att ingenjörerna hos Mercedes lagt stor vikt på att det ska se stilrent ut. Majoriteten av de knappar som satt i den äldre modellen har slängts ut för betydligt mer lättanvända reglage. Den största nyheten är de stora skärmarna som löper längst instrumentbrädan. Hastighets- och varvmätare samt diverse instrumentkluster är nu helt digitala. Infotainmentsystemet har fått sig en rejäl uppgradering och styrs enkelt och smidigt med kontrollen som finns i mittkonsolen eller via touch. I bilen återfinns enbart USB-C kontakter vilket är oförståeligt från min sida. Majoriteten av dagens USB-laddare använder sig av USB-A kontakter något samtliga konkurrenter förstått då deras bilar tillhandahåller passande kontakter. Varför Mercedes valt att vara det svarta fåret är oklart.

DriveBack
Ett problem för många företag idag är att det uppstår stora kostnader vid tillbakatransport och omförflyttning av bilar mellan olika städer. DriveBack kan därför ge dig möjligheten att transportera dessa bilar istället. På så sätt får du en gratis resa och företagen kan spara pengar – något som alla tjänar på! Boka din nästa gratisresa på www.driveback.se!

Bilen har genomgått många förändringar även exteriört. Här ingår bland annat en större grill och smalare framlyktor som bidrar till ett betydligt kaxigare utseende. Totallängden har ökat med hela 12cm och axelavståndet har ökat med tre centimeter. Det undgår knappast någon att nya A-klass är en fruktansvärt läcker bil med en tuff image. Något som säljer väldigt bra inom premiumsegmentet.

Känner sig som gudfadern
När jag satt bakom ratten i nya A-klass kände jag mig som Vito Corleone i The Godfather. Mäktig. Mercedes lägger stort fokus på att deras bilar ska vara bekväma och ståtliga vilket märks i A-klassen trots att det är Mercedes billigaste modell. Man sitter bekvämt i de svarta läderstolarna och efter tiotalsmil har man fortfarande ett stort leende på läpparna när man manövrerar ”vältklasse” längs de svenska motorvägarna. Bilen känns betydligt större än vad den faktiskt är, vilket Mercedes förhoppningsvis är mycket nöjda med då ett av Mercedes huvudsyften när de började tillverka A-klass var att tillverka en småbil med storbilskomfort.

Under huven på provbilen sitter en fyrcylindrig dieselmotor som med hjälp av en turbo producerar 116 hästkrafter, vilket på papper ser svagt ut. I verkligheten känns den kraftigare än så och räcker gott och väl till den vardagliga körningen. Samt bidrar den till en ekonomisk körupplevelse. Men om du är som mig och föredrar att ligga i vänsterfilen rekommenderar jag att du satsar på storebrorsan A200d.

Viktigt att poängtera är att Mercedesen inte är särskilt sportig av sig om man jämför med dess konkurrenter. Visst saknar man den sprallighet och lekfullhet som bilens konkurrent nya BMW 1-serie ger men det är också en bil med ett helt annat fokus. Växellådan ger inte samma känsla av aggressivitet utan bidrar till en mer komfortabel och lugn körupplevelse. Men trots Mercedes komiska rykte som ”gubbil” behöver inte detta vara negativt. A-klass har ett helt annat fokus än BMW 1-serie och om det gör bilen till en ”gubbil” så längtar jag till pensionen.

Avslutning
Efter en eftermiddag i nya A-klass är jag mäktigt imponerad. Bilen har genomgått stora förändringar interiört och exteriört vilket lett till en avsevärt häftigare och komfortablare bil. Om du är ute efter en sprallig bil kommer någon av dess konkurrenter passa dig bättre, men annars finns det inte mycket som talar för att du inte ska välja nya A-klass då ”vältklasse” höjer ribban för hur en bil i premium-kompaktklassen ska vara. Tyvärr fanns det ingen större möjlighet för mig att undersöka huruvida A-klassen fortfarande välter då ett spontant ”älgtest” (se: Ett undanmanöverstest som testar hur bra en bil klarar en snabb och skarp undanmanöver) inte känns optimalt längs en trafikerad motorväg. Men vi får anta att Mercedes ingenjörer löst det problemet vid det här laget. Om inte så kommer du i alla fall välta med stil.

Körglädje 7/10

Komfort 8/10

Lust att äga 5/10

Exteriör 6/10

Interiör 7/10

Praktikalitet 4/10

Sammanfattning

6,17


Kompaktbilen för dig som hellre åker lugnt och bekvämt än leker rallyförare.

Vill du läsa mer?
Recension: Ford Focus Active Tourer – Kombibil på steroider

Kommentarer inaktiverade.