Volkswagen Passat Alltrack GTS – Packåsna med eld i baken

0
3
10
2
12
6
7
8
5
13
previous arrow
next arrow
0
3
10
2
12
6
7
8
5
13
previous arrow
next arrow

Melodifestivalen. Tacolördag. Kombibilar. Nämnt är tre saker vi svenskar håller nära hjärtat. Vad det är som gör att vi älskar medioker lördagsunderhållning i form av urvattnade B-kändisar som mimar till klyschiga låtar är oklart. Men anledningen till att kombibilar ses så frekvent på våra svenska vägar är lite mer förståelig. Utrymme i massor och en nivå av komfort som är svår att nå i mindre biltyper är två stora anledningar och det är få bilar som gör detta lika bra som Volkswagen Passat. Den tyska kombibilen för medelsvensson som vill ha en säker och komfortabel familjebil men som vill vara mer exotisk än grannarna som ständigt köper Volvo. Därför har vi denna vecka testat nya Volkswagen Passat GTS för att se hur väl den passar in i den svenska modellen.

Test: Volkswagen Passat Alltrack GTS

Årsmodell: 2020
Motor: Fyrcylindrig, turbomatad 2.0 liters bensinmotor.
Kraftöverföring: Sjuväxlad dubbelkopplingslåda, automatisk.
Toppfart: 250 km/h
0-100 km/h: 5.9 sek.
Vikt: 1700 kg.
Årsskatt: 9079kr.
Blandad förbrukning: 7.1 l/100km
Pris: Från 444 900

Alldaglig men snygg
Jag ska inte sticka under stolen med det faktum att vi på FyraHjul älskar tyska kombibilar. De är praktiska och komfortabla men framförallt väldigt snygga. Nya Passat är inget undantag. Trots att bilen på ett sätt ser monoton ut, kanske för att de är så vanligt förekommande på vägarna, så ger den ifrån ett attraktivt och häftigt utseende. Speciellt med 19-tums Albertville fälgar som pressbilen var utrustad med. Passat följer den svenska modellen då den är väldigt ”lagom”. Det finns inget som sticker ut speciellt med utseendet. Den är snygg men chansen att förbipasserande kommer snegla på bilen är väldigt låg.

Sätt din personliga touch på bilen
Som förväntat av en tysk kombibil sitter man bekvämt både i fram- och baksätet. Ben- och huvudutrymme i mängder kommer göra dina allra längsta vänner mer än nöjda. Behöver du en packåsna gör Passatens enorma bagageutrymme bilen till ett högst lämpligt alternativ. De svarta lädersätena som ingår när du köper GTS-varianten av nya Passat är stilrena och behagliga. Under vår testvecka med bilen gjorde vi två långkörningar, båda mellan Stockholm och Lund. En resa på strax över sex timmar sträckkörning enkelresa och båda gångerna steg vi ur bilen och kände oss fräscha. Det är ett bevis på en lyckad körkomfort.

En häftig egenskap med Passat är hur anpassningsbar den är. Du kan som förare ställa in alltifrån positionen av mätarna på instrumentpanelen till vilken typ och färg av belysning du vill ha i körkupén. Detta skapar möjligheten för dig att sätta din egen personliga touch på din bil. Majoriteten av dessa funktioner styr du via mittkonsolen som är väldigt smidig och lättanvänd. Emellanåt är den rätt långsam dock och det tar lite tid att lära sig navigera i alla inställningar som bilen bjuder på.

En kul anekdot är att Volkswagen bjuder på s.k. ”eco-tips” under tiden som du kör. Det är små informationsrutor som dyker upp på instrumentpanelen till och från som informerar dig som förare om hur du kan göra din körning mer ekonomisk och miljövänlig. Bra idé men inte särskilt snyggt utfört. Det blev aningen komiskt när den lilla informationsrutan poppade upp och berättade för oss att vi kunde spara bränsle genom att sätta växellådan i normalläget istället för sportläget. Samtidigt som detta hände hade vi den senaste halvtimmen prövat på Passat GTS ordentligt genom att bränna däck runt kurviga landsvägar och köra fasligt snabbt längs otrafikerade raksträckor och man hade därför kunnat hoppats på att bilen skulle förstå att vi (i alla fall för tillfället) fullständigt skiter i bränsleekonomin.

Förvånansvärt rolig att köra
Vad man förväntar sig av en Passat är att den ska vara väldigt komfortabel och lätt att köra. Det är trots allt en kombibil vars främsta syfte är att transportera dig och din familj till er destination på ett säkert och bekvämligt sätt. Och det gör den ypperligt. Gupp och ojämnheter i marken svävar Passaten över utan att blinka. Med en automatisk DSG-låda som växlar lugnt och metodiskt och med en adaptiv farthållare som fungerar hela vägen upp till 210 km/h(!) kan du luta dig bakåt i förarstolen och låta Volkswagen bära dig hela vägen fram till din slutdestination.

Till skillnad från vanliga Passat Sportscombi där du får ut 190 hästkrafter ur den 2-liters stora bensinmotorn så får du i GTS-varianten ut hela 272 hästkrafter. Innan vi testade bilen var vi stensäkra på att vi skulle rata motoreffekten för varför i hela friden skulle man behöva närmare 300 hästkrafter i en monoton familjebil? Missförstå oss inte. Vi älskar hästkrafter och att leka Rysk roulette med våra körkort. Men att agera rallyförare i en Volkswagen Passat har aldrig varit en realistisk tanke.

Men nya GTS-varianten visar vad Passat är kapabel till och krossar gamla fördomar om att den tyska familjekombin är en glorifierad packåsna. Ställ in den adaptiva chassiregleringen (som ingår när du köper Passat GTS) och stabiliseringshjälpen på sport och tryck gasen i botten för att rivstarta iväg. Motorn må inte låta särskilt högt eller tufft men snabbt går det. 0-100 km/h avverkas på strax under sex sekunder vilket är imponerande för en hyfsat billig familjekombi som väger närmare två ton. Väl framme vid svängen är det fullt möjligt att slänga in bilen i kurvor i alldeles för höga hastigheter så bilen överstyr en aning och däcken skriker efter grepp. Vi hade dock önskat att ha möjligheten att göra ratten aningen styvare. Ratten är väldigt lätt att svänga med vilket passar vid vardagligt bruk. Men vid högre hastigheter och när det går lite fortare upplevs den vara alldeles för lätt och inte styv nog vilket skapar en viss osäkerhet när man färdas i Autobahn-hastigheter.

En bepansrad Passat
Bilen som vi körde var ingen vanlig Passat utan en Passat Alltrack. Vad det innebär är att Volkswagen klätt på bilen kängor och termobyxor för att klara av mer tveksamma vägunderlag. Detta gör att bilen ser riktigt tuff ut och att den inte ser ut att backa från en utmaning. I praktiken betyder detta att chassit har höjts en aning och att bilen blivit bepansrad med plastkåpor runt chassit och det tillsammans med Volkswagens svar på fyrhjulsdrift, 4Motion ska göra bilen till en riktig skogsmulle.

Förståeligt nog är det dock fortfarande ingen vettig idé att försöka bestiga Kebnekaise med bilen men visst är Alltrack en trygghet att ha om du ofta befinner dig på leriga skogsvägar, ofta finner dig körandes runt i fjället eller om du vägrar bromsa för farthinder. Med körinställningarna inställda på: ”off-road” blir det förvånansvärt bekvämt att köra genom diverse skogsstråk. Och visst finns det något ytterst imponerande med en bil som kan flyga fram längs asfalten likt Schumacher för att två minuter senare ändra körinställningar och sväva ovanför terrängen vid off-road körning.

Vem är bilen för?
Volkswagen Passat GTS är inte lika komfortabel som en Mercedes E-klass och inte lika sportig och fylld med körglädje som nya BMW 5-serie men den ger dig ett rejält smakprov av vad en dyr tysk premiumbil har att erbjuda till ett överenskomligt pris. Den stora frågan är: Behöver du en Passat GTS eller är de extra hästkrafterna överflödiga? Vi vet inte. Nya Passat GTS tar familjekombin till nya nivåer och bjuder på körglädje du aldrig någonsin fått för dig att du skulle finna i en Passat. Men denna extra körglädje kostar dig också 70000kr mer än vad en standard Passat Alltrack gör och ifall du redan är inställd på att du vill köpa Passat är du förmodligen inte särskilt intresserad av antalet hästkrafter.

Vill du ha någon av dess premiumkonkurrenter får du vara beredd på att öppna plånboken ytterligare. En likvärdig Audi A6 Allroad Quattro går loss på 626.900kr vilket är ett signifikant hopp från Passatens prisklass. En BMW 530i xDrive kostar strax över halvmiljonen och det är med mindre hästkrafter och utan någon form av ”terrängpaket”. Att du får mycket bil med viss premiumkänsla för pengarna med Passat Alltrack GTS är därför ett faktum.

Slutsats
Det är nästintill omöjligt att köra ner till den lokala affären för att inhandla mat till tacolördagen utan att stöta på en eller flera Volkswagen Passat på vägen. Det är trots allt en av Sveriges mest sålda bilar och det är lätt att förstå varför. Passat sticker inte ut exceptionellt på någon ände men den gör nästintill allting bra. Med en förträfflig körkänsla och en körkomfort som påminner om de ledande premiummärkena får du tysk premiumkänsla till ett schysst pris. Passat GTS visar vad den populära familjekombin faktiskt är kapabel till och känner du att du vill ta del av Volkswagens framgångskoncept och köpa en komfortabel familjebil med eld i baken är Passat GTS ett prisvärt och roligt alternativ.

Körglädje 7/10

Komfort 7/10

Lust att äga 6/10

Exteriör 7/10

Interiör 6/10

Praktikalitet 8/10

Prisvärd 8/10

Sammanfattning – test av Volkswagen Passat GTS

7



Volkswagen Passat Alltrack GTS – För dig som har bråttom till IKEA.
Vill du läsa mer?
Recension: Ford Focus Active Tourer – Kombibil på steroider

Kommentarer inaktiverade.