Range Rover Sport PHEV – Brittisk lyx på fyra hjul

5
2
1
4
8
6
10
3
7
previous arrow
next arrow
5
2
1
4
8
6
10
3
7
previous arrow
next arrow

Det finns få bilmärken som är så starkt förknippade med robust off-road körning som brittiska Land Rover. Ända sedan 1948 har bilmärket tillverkat bilar som precis som Sarek kan ta sig fram genom eld och vatten. Cirka två decennier efter detta släppte man lyxmodellen Range Rover. En komfortabel SUV som ska bjuda på lyx i överflöd utan att kompromissa med märkets ökända off-road egenskaper. Men mycket har hänt sedan dess. Nuförtiden finns bilen tillgänglig som miljövänlig laddhybrid och istället för att Range Rover framförs av förmögna godsherrar så ägs bilarna snarare av skattefifflare från Danderyd. Denna vecka har vi därför blivit experter på kreativ bokföring och testar märkets mest dynamiska modell, Range Rover Sport.

Test: Range Rover Sport PHEV

Årsmodell: 2020
Motor: Fyracylindrig turbomatad bensinmotor, elmotor.
Kraftöverföring: Åttaväxlad, automat.
Toppfart: 220 km/h
0-100 km/h: 6,7 sek.
Vikt: 2471 kg.
Årsskatt: 360kr.
Pris: Från 1.037.900kr (Pressbil: 1.114.900kr. Kampanjpris: 949.900)

Range Rover Sport PHEV
Enligt Land Rover är Range Rover Sport märkets mest dynamiska modell. Den ska erbjuda körglädje utan att mista den bekvämlighet och lyx som märket vilar på. Detta har man bland annat försökt åstadkomma genom att banta ner chassit vilket ska göra bilen lite mer sprallig vid inspirerad körning. Man har även ändrat på vissa exteriöra detaljer för att få fram en sportigare image.

Lyx, komfort och rikedom
I insidan av bilen märks det snabbt att Land Rover har öppnat stora plånboken. Det doftar schweiziska bankkonton och Moët direkt när man öppnar dörren, och när man väl sjunkit ner i de bekväma lädersätena och spanar in de dubbla digitala displayerna och känner solen stråla mot ens panna genom panoramaglastaket förstår man direkt att denna bil är något alldeles speciellt.

I körkupén har man valt att följa den tekniska industrialiseringen och gjort nästintill allt digitalt. Bland annat består mittenpanelen av två stora displayer som låter dig sköta infotainment- och klimatsystemet. En finurlig detalj som vi uppskattade är att knapparna på ratten är digitala. Vid ett tryck på till exempel ”meny-knappen” så ändras texten på knappen. Visserligen små detaljer men det är sådant som bygger på helhetsupplevelsen. Det finns ingenting i körkupén som tyder på att Land Rover har snålat eller kompromissat utan det har varit ett stort fokus på komfort och lyx och i våra böcker är det få bilar som är lika imponerande på insidan.

Elegant och kaxigt utseende
På utsidan har man följt samma påkostade tema. Land Rover har lyckats hitta den perfekta balansen mellan elegans och sportighet. Det svarta kontrasttaket fungerar perfekt med den vita chassifärgen och de svarta stora fälgarna. Vissa detaljer kan säkert anses av vissa vara för utsmyckade, som till exempel de speciella framlyktorna. Men det är just sådana element som gör att bilen står ut. Och det är väl det man vill när bilen kostar en förmögenhet?

Du äger vägen
Det tog inte många timmar bakom ratten innan vi förstod varför Range Rover är en så eftertraktad lyxbil som den är. Att köra den är inget annat än en ren fröjd. Oavsett vägunderlag och klimat dundrar den fram längs färdriktningen som om bilen äger vägen. Hinder längs vägen i form av ojämnheter i marken ignoreras och söndagsförare i Skoda Fabias skyfflas bort när lyxsuven kommer dundrandes.

Att Range Rover Sport är en mäktig bil är ingen underdrift. Fordonet består av fler kvadratmeter än en etta i Stockholms innerstad och väger mer än en förortsvilla. Och det är bland annat på grund av detta som bilen får en stark närvaro på vägen och det är svårt att inte bli aningen kaxig när man manövrerar det bastanta fordonet längs vägarna.

I jämförelse med ursprungliga Range Rover vars storlek kan jämföras med en mindre lyxjakt så ska Sport-versionen upplevas som mer dynamisk genom att man bland annat bantat ner chassit. Den kortare längden gör att bilen går snabbare runt kurvorna och det välbalanserade chassit gör att bilen känns relativt lätthanterlig trots dess kolossala vikt. Men det är viktigt att ta bilens namn med en nypa salt. Den upplevs dessvärre inte som särskilt sportig. Men det är främst tack vare bilens akilleshäl, nämligen motorn.

Laddhybriden en stor besvikelse
Range Rover Sport PHEV är en laddhybrid. Detta innebär att det finns en fyrcylindrig bensinmotor på 300 hästkrafter och en elmotor på 104 hästkrafter under motorhuven. Tillsammans utgör de en totaleffekt på 404 hästkrafter. Vid ren elkörning kommer man strax över tre mil och när batteriet är slut måste den kolossala bilen förlita sig på en stackars fyrcylindrig bensinmotor, vilket dessvärre resulterar i en slö och även törstig körupplevelse.

För att få till en sportig körupplevelse med en SUV krävs oftast hästkrafter i överflöd. Exempel på detta är bland annat Porsche Cayenne Turbo och BMW X5M. Båda bilarna har bensinmotorer på över 500 hästkrafter vilket kan få vilken tung SUV som helst att kännas sprallig. I fallet med Rover PHEV har man förlitat sig på den rappa accelerationen som elmotorn bjuder på. Vilket fungerar fram tills att batteriet tar slut. När den ynkliga fyrcylindriga bensinmotorn måste framföra fordonet själv upplevs inte körupplevelsen som särskilt sportig eller sofistikerad. Bensinmotorn måste varvas högt för att förflytta fordonet i en någorlunda rask takt och bjuder då på ett högst oraffinerat motorljud. Något som inte passar in i en sportig lyxbil i miljonklassen. Som körsbäret på toppen konsumerar den lilla bensinmotorn bränsle i mängder när den ensamt behöver ansvara för bilens framfart. Inte för att det spelar någon större roll för whiskykonnässörerna på Lidingö, men ändå.

Scouternas drömtjänstebil
Men det är ju faktiskt inte på asfalten som Range Rover hör hemma. Hjärtat i en Range Rover är trots allt bilens oerhört kapabla off-road egenskaper. Vilket innebar att jag, ett asfaltsbarn som inte kan skilja på en damm och ett hav ännu en gång var tvungen att ge mig ut i osäkra terränger för att se hur bilen manövrerar sig fram över ingenmansland. Nervöst begav jag mig till ett skogsparti och efter att ha manövrerat fram längs ett skogsstråk en kortare stund bad jag en snabb bön och svängde in i den mörka skogen för att köra bilen på mer obeprövade terränger.

Aldrig någonsin förut har jag känt mig så självsäker vid off-road körning som jag gjorde med Range Rover Sport. Det känns verkligen som att den kan ta sig fram överallt och det som är mest imponerande är hur lätt den gör det. Bilen bjuder på massvis med off-road inställningar men för att göra det lätt för dig behöver du enbart lämna bilen i auto-läget. Då känner den automatiskt av vilket typ av underlag du kör på och anpassar sig efter det. Behöver du högre markfrigång kan du höja och sänka chassit med ett knapptryck. Detta kombinerat med den lyx som bilen bjuder på gör off-road körning mer bekvämt än någonsin.

Prisnivån
I bilens mest basala utförande brukar Range Rover Sport PHEV kosta 1 037.900kr. Men Land Rover har för tillfället en kampanj som sätter priset på 949.900 kronor. Och då ingår även “Signature”-paketet.

Är det värt det? Inte enligt oss. Vi är säkra på att en Range Rover Sport med en starkare bensin- eller dieselmotor som inte behöver förlita sig på en hybridlösning är en riktig tiopoängare. Men Range Rover Sport PHEV är för dyr när man tänker på att man oftast kommer få leva med en fyrcylindrig bensinmotor som kapten på skeppet.

Slutsats
Efter en vecka av intensiv SUV-körning och duckande från Skatteverket kan det konstateras att Range Rover Sport är en fullsmetad SUV som bjuder på dynamiska köregenskaper, lyx i mängder och ett attraktivt och unikt utseende som gör att bilen står ut från mängden. Tyvärr lever inte hybridlinan upp till den enorma potential bilen har och därav lämnade vi från oss nycklarna smått besvikna. Ett batteri som tar slut alldeles för snabbt och en för liten bensinmotor gör att körupplevelsen aldrig blir riktigt sportig eller sofistikerad. Men det ska anmärkas att Range Rover Sport är en fantastisk bil och vi känner oss säkra på att med rätt motor under huven så är Range Rover Sport inget annat än en ren fullträff.

Körglädje 5/10

Komfort 10/10

Lust att äga 5/10

Exteriör 9/10

Interiör 9/10

Praktikalitet 8/10

Prisvärd 5/10

Sammanfattning – test av Range Rover Sport PHEV

7,29


Om Skatteverket finner en Range Rover på företagsparkeringen har de garanterat en mullvad.
Vill du läsa mer?
Recension: Ford Mustang Bullitt – Glädjepiller i amerikanskt format

Kommentarer inaktiverade.