Volkswagen Golf eTSI – Lagom blir bättre

1
2
3
4
7
8
9
10
5
6
1
2
3
4
7
8
9
10
5
6
previous arrow
next arrow
Hur uppdaterar man en bil som i snart ett halvt sekel satt standarden för en hel klass med bilar? På pappret en svår uppgift. ”Don’t fix it if it ain’t broken” är ett uttryck någon en gång myntat, för med över 35 miljoner sålda bilar sedan den första generationen lanserades 1974 är det tydligt att man gjort någonting rätt. Den åttonde generationen av Volkswagens Golf är i varje fall här och med elektrifiering och digitalisering tar Volkswagen med sig Golfen in i 2020-talet. Har tyskarna lyckats behålla greppet om kronan i kompaktsegmentet eller har konkurrenterna kört om? För att ta reda på svaret har FyraHjul provkört ”Nya Golf”.

Test: Volkswagen Golf eTSI

Årsmodell: 2020
Motor: Fyracylindrig turbomatad bensinmotor, mildhybrid.
Kraftöverföring: sjuväxlad dubbelkopplingslåda, automatisk
Toppfart: 214 km/h
0-100 km/h: 8.5 sek.
Vikt: 1380 kg.
Årsskatt: 3968 kr
Blandad förbrukning: 4.7 l/100 km
Pris: från 299 000 kr

Utvändigt har man varit försiktig med förändringar. Den karaktäristiska bumerang-formade C-stolpen finns givetvis kvar och bidrar till att man direkt känner igen siluetten. Det är utan tvekan en Golf man har att göra med. Karossen har fått lite skarpare linjer och designspråket påminner lite om senaste generationen av småsyskonet Polo. LED-ljus både fram och bak ingår från fabrik och jämfört med den förra generationen ser de aningen mer ilskna ut. Testbilen är utrustad med dem 17 tum stora Aspa-fälgarna och det ger ett tillräckligt lyft för att bilen ska få ett ganska sportigt utseende, men det är ingen ilsken tjur vi har med att göra så den som inte tycker att detta är tillräckligt kan istället välja Golf R-line som släpps senare i höst där du bland annat får en annan stötfångare och diffusor i bak tillsammans med sportigare detaljer i interiören.

Bilen vi lånat är en 150 hästar stark eTSI-motor. Det innebär den fyrcylindriga 1,5 liters bensinmotorn som används flitigt i Volkswagens modellprogram, men för första gången är den bestyckad med mildhybridteknik. Utan att gå in på allt för tekniska detaljer innebär det att man bytt ut startmotorn mot en betydligt kraftigare dito. Det ger bland annat möjligheten för bilen att slå av motorn och rulla på frihjul för att spara bensin när du släpper på gaspedalen. Den ger dessutom lite extra skjuts vid acceleration i låga hastigheter. 0 till 100 km/h avverkas på 8,5 sekunder, men tack vare batteridopningen, den automatiska dubbelkopplingslådan och en bestämd högerfot känns bilen piggare än så. Golfen ligger tryggt på vägen och komforten är faktiskt överraskande bra. Visst vi pratar såklart inte komfort på samma nivå som en BMW 7-serie, men för klassen tar den sig över kullersten och ojämnheter i vägen med väl godkänt i betyg.

Modern und minimalistisch
Invändigt har man rivit ut allt från den tidigare generationen och designat om interiören från grunden. ”Modern und minimalistisch” har troligen repeterats som ett mantra på designavdelningen i Wolfsburg. Du möts direkt av vad Volkswagen kallar för Innovation Cockpit, en helt digital förarplats, vilket ger ett rent och modernt utseende. Alla knappar i mittkonsolen har fått sig se besegrade av den stora touchskärmen vilken tyvärr har ett gränssnitt som inte är helt enkelt att navigera sig i, men det är i alla fall snabbt och responsivt och med en knapptryckning har jag kopplat upp mig trådlöst med Carplay och använder hädanefter Apples gränssnitt för både musik och navigation. Har du en androidtelefon blir du istället tvingad till att använda kabel. Lite 2010-tal om du frågar mig.

Instrumentpanelen är lika så en enda stor skärm, något som varit tillval i tidigare generationer, men som numera ingår i standardutrustningen. På ratten har man valt att behålla knapparna. Med dessa växlar man mellan olika vyer i den digitala instrumentbrädan och diverse assistanssystem. Särskilt välkomna är knapparna för att styra volymen.

I infotainmentsystemet är den klassiska volymratten ersatt med touchknappar utan belysning. Vid mörkerkörning är det helt enkelt föraren som agerar DJ. Ljudsystemet klarar inte bara av tysk techno utan både Veronica Maggio och de trendigaste låtarna från TikTok låter fullt tillräckligt bra. Dessutom spelar högtalarna långt högre än vad jag vill testa, men för dig som har abstinens efter sommarens inställda festivaler och konserter erbjuds ett uppgraderat ljudsystem utvecklat av Harman Kardon med 10 högtalare och en subwoofer.

Standardutrustning, standardutrustning, standardutrustning
Alla ytor föraren har i sitt synfält känns tillräckligt premium och man får leta sig neråt till reglagen för fönsterhissarna och backspeglarna för att hitta något att klaga på. Dessa ser ut att ha plockats från överskottslagret från när man byggde den femte generationen Golf. Detta vägs dock upp av att ambient-belysning med justerbar färg följer med alla bilar som lämnar fabriken. Jämfört med till exempel Mercedes är belysningen aningen mer spartansk, men också mer smakfull så du slipper förväxlas med en rullande strippklubb. På det stora hela överträffar interiören det man förväntar sig av en Golf så pass att passagerare ifrågasatt om det verkligen är en bil från Volkswagen.

Listan över standardutrustning tar aldrig slut utan fortsätter med till exempel Lane assist och den adaptiva farthållaren. Bilen kan i stort sett köra sig själv i hastigheter upp till 210 km/h så länge jag vilar en hand på ratten. Det är inget jag vågar bekräfta på E4:an, men i lagliga hastigheter fungerar det som förväntat. Parkeringssensorer fram och bak? Standard. Uppvärmbar ratt? Standard. 3-zons klimatanläggning? Du gissade rätt, standard.

Prislappen, Golfens akilleshäl?
Precis som i resten av VAG-koncernen satsas det hårdare på hybridteknik och utöver den GTE-modell med dryga 240 hästar som känns igen från den förra generationen planeras ytterligare en svagare version med precis över 200 hästkrafter. Båda med ett 13 kWh stort batteri, ett steg upp jämfört med det batteri på 8,6 kWh man hittade i den äldre Golfen. Vill du dock vara säker på att vara snabbast upp till 50 km/h vid rödljusen och göra dem absolut säkraste omkörningarna kommer du så småningom kunna beställa Golfen i antingen GTI eller R-utförande. Här får du en betydligt starkare motor jämfört med den vanliga Golfen, över 300 hästar om plånboken tillåter och det är väl det där med plånboken som är det enda som talar emot den åttonde generationen Golf. Utan extra tillval kostar den version vi körde 299 000 kr. Det är samma peng som de andra konkurrenterna från Tyskland där märkena i fronten dessutom ger lite mer street cred. En aspekt som inte helt ska ignoreras när man ska locka dem yngre köparna.

För att sammanfatta det hela tycker jag att Volkswagen lyckats väldigt väl med den nya generationen Golf och det är med en tår i ögat när jag i slutet på veckan lämnar tillbaka nycklarna. Den levererar allt man förväntar sig och lite därtill. Ska jag vara helt ärlig kände jag mig betydligt ballare bakom ratten på Golfen än på bilar som både större och starkare vilket måste ses som ett bra betyg. Kanske så pass bra betyg att jag får det svårt att hålla mig borta när nya Golf R släpps. Måste bara lyckas få ihop Excel-kalkylen, hyran måste ju fortfarande betalas…

Körglädje 6/10

Komfort 7/10

Lust att äga 8/10

Exteriör 7/10

Interiör 7/10

Praktikalitet 6/10

Prisvärd 7/10

Sammanfattning – test av Volkswagen Golf eTSI

6,86


Golf fortsätter sätta standarden för en hel klass med bilar.
Vill du läsa mer?
Recension: Ranger Rover Sport PHEV – Brittisk lyx på fyra hjul

Kommentarer inaktiverade.