Volvo V60 T6 – Världens bästa Volvo?

1
12
2
13
IMG_5459
11
9
8
3
IMG_5454
14
IMG_5522
previous arrow
next arrow
1
12
2
13
IMG_5459
11
9
8
3
IMG_5454
14
IMG_5522
previous arrow
next arrow

Vår allra första recension någonsin på FyraHjul var av förra generationens Volvo V60. Vad som kunde konstateras var att den svenska ambassadören levde upp till de förväntningar man har av Volvo. Den kändes trygg att köra med utrymme för hela familjen och tillhörande packning men den kändes föråldrad och saknade spänning vilket fick oss att blänga på de tyska konkurrenterna istället. Men i mitten av 2018 kom nya generationen V60 med stora interiöra- och exteriöra skillnader. För att se hur nya V60 står sig mot sin föregångare har vi denna vecka återigen agerat svensk radhusägare och lagt vantarna på nycklarna till en sprillans ny Volvo V60 T6.

Test: Volvo V60 T6

Motor: Fyracylindrig turbomatad bensinmotor, elmotor.
Kraftöverföring: Åttaväxlad, automat.
Toppfart: 230 km/h.
Kraft: 340hk.
0-100 km/h: 5,4 sek.
Vikt: 2136 kg.
Årsskatt: 360kr.
Pris: Från 499.900kr (Volvo V60 T6 Inscription Expression)

Nya generationen Volvo
Med den nya generationen har man börjat närma sig premiummarknaden och utmanat
de inbitna tyska premiummärkena på riktigt. Med häftiga yttre och uppgraderingar på insidan har Volvo gått från att vara lika exalterande som en dagsutflykt till naturmuseet till att väcka en riktig ha-faktor hos motorintresserade och premiumbilsförare.

Våra tidigare provkörningar av nya generationen Volvo har skapat många positiva upplevelser. Bland annat fick vi uppleva lyxbilskänsla när vi rattade nya XC90 och vi har aldrig känt oss så stöddiga i en Volvo förut som när vi försökte köra ikapp Ferraris (och lyckades någorlunda) i en S90 T8.

Genomgått plastikkirurgi
Vid första anblick kan det snabbt konstateras att denna bil har blivit fruktansvärt läcker. Volvo har förbättrat designen avsevärt men ändå behållit dragen från den tidigare generationen. Resultatet är ett betydligt mer stöddigt chassi med rakare drag. Det är ett klart kompakt utseende som viskar om att bilen gärna bjuder upp till dynamisk körning om man så önskar. Något för dig som anser att storebrodern V90 är i största laget.

När det kommer till utrustningspaket så var testbilen utrustad med Inscription Recharge-paketet. Vilket är ett tillbehörspaket som ska utstråla komfort och vardagslyx. Bland annat får man en ytterst snygg kristallväxelspak gjord av svenska Orrefors. Om du är efter ett tuffare utseende är det R-design paketet du ska välja som bland annat ger dig ett par sportigare fälgar och svartmålade lister.

Samtliga Volvobilar som kommer från den nya generationen har fått samma interiöra uppgradering och ser därav i princip likadana ut på insidan. Med V60 har Volvo lyckats göra bilen tillräckligt stor nog för att man ska sitta bekvämt både i fram- och baksäte, samtidigt som det finns gott om huvudutrymme. Men samtidigt känns bilen relativt kompakt vilket bidrar till mer intensiv körupplevelse.

Marknadens bästa infotainmentsystem?
Ett stort problem som vi fann med den äldre generationen av Volvo V60 var dess insida och infotainmentsystem. Bilen kändes föråldrad. Något man inte kan säga om nya V60. Volvos nya infotainmentsystem är bland de bästa, om inte det bästa på marknaden. Det är lättanvänt och man hittar alltid det man söker snabbt. Något vi ofta stör oss på i andra bilar är att deras infotainmentsystem ofta upplevs som långsamma. Lite som att sitta och klicka på en gammal biblioteksdator. I kontrast mot detta upplevs Volvos nya system som supersnabbt och lätthanterligt.

Inte exalterande men komfortabel
Nya Volvo V60 är fruktansvärt bekväm att rulla fram i. Trots att den är relativt låg till marken så får man känslan av att bilen flyter fram längs vägen. Hybridsystemet bjuder på en komfortabel framfart och systemet växlar sömlöst mellan el- och bensinmotorn vilket gör att du som förare inte behöver lägga dig i allt för mycket om du inte vill. Du kan luta dig bakåt i förarsätet och tappla lite löst på den exklusiva och vackra Orrefors-växelspaken samtidigt som förarstolen ger dig förstklassig massage. (Förutsatt att du valt detta extraalternativ).

Den är förvånansvärt lätt att navigera med i tajta stadsmiljöer och är med alla tekniska hjälpmedel superlätt att parkera. Något oönskat buller från bilen hittar heller inte i körkupén oavsett hur snabbt man kör. Vad som kan konstateras är att Volvo överträffat sig själva när det kommer till en behaglig körupplevelse med nya V60. Men för oss finns det ändå någonting som saknas.

Den spänningen som man ofta finner bakom ratten på en BMW 3-serie eller C-klass finns inte i V60. Volvon är för kontrollerad och den vågar inte riktigt släppa loss även om man som förare uppmuntrar till lek. T6-motoralternativet har sammanlagt 340 hästkrafter och ska på papper vara rapp men den upplevs aldrig som särskilt snabb. Trots att 0 till 100 km/h går på 5,4 sekunder vilket är väldigt kvickt för en familjekombi. Men när du väl sitter där bakom ratten med foten begravd på gaspedalen och ser hastighetsmätaren flyga iväg känns det inte särskilt exalterande.

Detta behöver dock inte vara negativt. För många är det snarare positivt. Grundidén bakom Volvo är en säker och komfortabel familjebil som prioriterar nytta framför nöje. En Volvo har aldrig varit en bil som körs av fartdårar och adrenalinsökare. Och det vill inte Volvo heller. Bilföretaget gjorde det tydligt när de för ett tag sedan gick ut med att samtliga av deras bilar tillverkade 2020 och framöver kommer begränsa hastigheten till maximalt 180 km/h. Ett tydligt ställningstagande av Volvo vilket lär glädja Volvos klientel, men kan upplevas negativt på premiummarknaden. Lyckligtvis för oss som faller under kategorin: ”Fartdårar” så byggdes testbilen innan 2020 så den påverkades inte av dessa nya bestämmelser vilket vi märkte efter en snabb tur på E4a.. Ehm, jag menar efter en snabb kik på Trafikverkets hemsida.

Slutsats
Nya Volvo V60 är en fullträff för Volvokunder. Med ett häftigare yttre ser numera uppfarterna i radhusidyllerna lite fränare ut. Inuti bilen har Volvo steppat upp rejält och gått från en omodern interiör till en lyxig insida innehållandes ett av det bästa infotainmentsystemet på marknaden. Men en Volvo är fortfarande en Volvo, både på gott och ont. Den känns inte särskilt exalterande att köra trots att den har specifikationerna för att kunna släppa loss rejält. Men vi älskar denna bil för vad den är. Den har tagit Volvo-konceptet till nya höjder och är ett stort kliv i rätt riktning gentemot föregående modell.

Körglädje 6/10

Komfort 8/10

Lust att äga 6/10

Exteriör 8/10

Interiör 8/10

Praktikalitet 8/10

Prisvärd 7/10

Sammanfattning – test av Volvo V60 T6

7,29


Nya Volvo V60 gör svenssonlivet lite roligare.
Vill du läsa mer?

Krönika: Volvo skjuter sig själva i foten

Kommentarer inaktiverade.