Renault Mégane R.S. Trophy-R – Körkortsdräparen

r1
r2
r3
r4
r6
r7
r5
r8
r9
r10
r11
r12
r13
previous arrow
next arrow
r1
r2
r3
r4
r6
r7
r5
r8
r9
r10
r11
r12
r13
previous arrow
next arrow
Så kallade ”heta hatchbacks” är en populär biltyp för den som vill ha en pigg och körglad bil utan att kompromissa med halvkombins ekonomiska- och vardagsfördelaktiga egenskaper. Receptet är enkelt: Ta en av bilmärkets nuvarande halvkombimodeller, släng ner ett större motoralternativ och klistra på valfria sportiga detaljer längs chassit. Renault Mégane R.S. är ett typexempel på en framgångsrik het-hatchback. Med ett styvt chassi och optimerad motor erbjuder den körglädje i mängder. Men vad händer när en biltillverkare går steget längre och tillverkar en hatchback så het att den numera är världens snabbaste framhjulsdrivna bil längs Nürburgring? Detta vill vi ta reda på och därför har vi denna vecka testat nya Renault Mégane R.S. Trophy-R.

Test: Renault Mégane R.S. Trophy-R

Motor: Fyrcylindrig turbomatad 1.8 liters bensinmotor.
Kraftöverföring: Sexväxlad, manuell.
Toppfart: 250 km/h.
Kraft: 300hk.
0-100 km/h: 5,7 sek.
Vikt: 1396 kg.
Årsskatt: 8651 kr.
Pris: Från 589.900kr.

Renault Mégane R.S. Trophy-R
Till en början vill jag förklara vad en Trophy-R är. I grund och botten har vi en Renault Mégane. En prisvärd halvkombi med schysst bränsleekonomi och utrymme så det räcker för en mindre familj. Släng sedan på ”R.S.” beteckningen och du får en starkare motor och diverse tillhörandes komponenter som krävs för att bilen ska kunna hantera dem 280 hästkrafterna. Men som den fartgalning du är vill du även ha ”Trophy” paketet vilket ger dig hela 300 hästkrafter. Detta räcker dock inte för dig som vill vara vägens Michael Schumacher och därav slänger du på ”-R” beteckningen. Vad du får är främst ett väldigt långt namn men även ett ytterst kompetent banbil som dessutom är laglig att framföra på vägen.

Vad fransmännen har gjort med Trophy-R är bland annat att de sagt hejdå till baksätet, introducerat kolfiber till motorhuven och bytt ut multimediasystemet till en 250 gram lättare variant. Resultatet blev den snabbaste gatlegala, framhjulsdrivna bilen runt Nürburgring. En mycket imponerande bedrift.

Uppseendeväckande yttre
Vad jag fullkomligt älskar med den här bilen är hur dess exteriör perfekt kommunicerar vad denna bil handlar om. Den är barnslig, uppseendeväckande men framförallt snabb. De knallröda fälgarna, dekalerna som pryder bilens sidor och luftflödesintaget på motorhuven berättar för dina medtrafikanter att du är den typen av person som anser hastighetsskyltar vara mer av en rekommendation än en faktiskt lag. Att du är den typen av förare som anser att rödljusrace bör vara en nationalsport. Det här är ingen bil som du flyger under radarn med. Den är skapad för att synas och för att vinna och exteriören gör detta väldigt tydligt.

Insidan vittnar om att det kommer gå kvickt
Interiört sett har det skett några förändringar gentemot ursprungliga Mégane R.S. och R.S. Trophy. Bland annat tillkommer det nu sexpunktsbälten till sätena vilket är en tydlig signal för dig och din medpassagerare att nu kommer det gå fort. Infotainmentsystemet är som tidigare nämnt utbytt till en äldre variant för att spara vikt. Det är fortfarande ett välfungerande system, aningen tråkigt men den ger dig tillgång till diverse instrument för att mäta tider samt Bluetooth så du kan lyssna på soundtracket till Need for speed samtidigt som du flyger nerför vägarna. Förmodligen den största skillnaden är att det numera inte existerar ett baksäte. Också det för att spara vikt, men även för att ge utrymme åt dina däck när du åker till banan.

Utöver detta lever körkupén upp till de förväntningar man har av en sportig halvkombi. Röda sömmar är genomgående i cockpiten och ratten är klädd i Alcantara tyg för maximalt grepp. Racingstolarna är så charmigt obekväma som man vill att racingstolar ska vara men är framförallt snygga. Vad som kan konstateras är att insidan precis som utsidan vittnar om att det är en rask bil du befinner dig i.

Rått och alldeles underbart
När du sedan startar bilen och kör iväg faller samtliga bitar på plats. Bilen är precis så snabb och brutal som dess exteriör och interiör vittnar om. Men vad som gör Renault Mégane R.S. Trophy-R så extraordinär att köra är inte dess topphastighet eller accelerationstider. Det är på grund av hur involverande och rå körupplevelsen är. Detta är ingen bil du kör med enbart en hand på ratten utan Trophy-R kräver fullt fokus av dig som förare för att kunna prestera och det gör att det är fullkomligt omöjligt att inte ha löjligt kul bakom ratten. När du trycker gasen i botten så drar ratten hårt åt samtliga håll och det krävs att du har dragkamp med ratten för att den ska styra dit du vill. Växelspaken har en mekanisk känsla till sig som gör en beroende av att slänga i växel efter växel.

Körupplevelsen kan närmast förklaras som att man dansar med bilen. Det tar ett tag innan man vant med sig hur Trophy-R vill bli körd men när man väl är där så finns det så mycket potential i bilen. Oavsett hur snabbt och rått jag körde med bilen så kändes det som att den hade mer att ge. Jag kommer ihåg vad min trafikskolelärare för många år sedan sa till mig när jag tog en sväng lite för snabbt. ”Det ska aldrig kränga i bilen när du svänger, i så fall går det alldeles för snabbt.” Dessa visa ord försökte jag trycka bort från minnet samtidigt som jag flög runt rondellerna som om det vore en attraktion på Liseberg. Trophy-R älskar kurvor och tar sig igenom vartenda en med bravad.

Mégane R.S. Trophy-R väger strax över 1300 kg vilket är sanslöst lite för en bil i sin storlek. Vilket förmodligen är en stor anledning till att den tar sig an kurvor så bra som den gör. För att hjälpa bilen ytterligare rekommenderar vi att du enbart fyller bilen med några få liter bränsle och att du fastar veckan innan du kör denna adrenalinpumpade raket till bil.

Renault Mégane R.S. Trophy-R är den roligaste bilen jag någonsin kört och det säger väldigt, väldigt mycket. Ingen annan bil har varit i närheten av att vara lika exalterande att ratta upp och ner för slingriga utmanandes landsvägar som Trophy-R. Visserligen finns andra punkter som bilen inte är särskilt lysande på, som bland annat körkomfort. Men det är struntsamma i sammanhanget för Trophy-R är ingen vardagsbil för den kräsne. Det är en högst kompetent väglaglig banbil som aldrig misslyckas med att sätta ett stort leende på föraren med sina superba köregenskaper. Därav skriver vi idag historia på FyraHjul då Renault Mégane R.S. Trophy-R är den första bilen någonsin att av oss få toppbetyget i körkänsla, nämligen 10 av 10.

Akrapovic
Fast undertill på bilen sitter ett avgassystem från Akrapovic byggt i titan. Detta system är så upphetsande att det kräver en egen underrubrik. Om människorna runt om kring dig inte lägger märke till bilen genom dess extravaganta exteriör lär de göra det när du släpper på gasen och låter Akrapovicsystemet knastra. Symfonin som spelas från ändpiporna kan till och med få världens mest seriösa människa att dra på smilbanden. När jag inte körde bilen som om jag vore en prisbelönt rallyförare så använde jag mig mest av andra växeln när jag gled genom stan. Detta för att höra de underbara smällarna från avgassystemet så fort jag släppte lite på gasen. Barnsligt, men det är lite vad denna bil handlar om.

Körkortsdräparen
Att framföra denna gatlegala banbil till hot-hatch är fruktansvärt roligt men också nervöst. Jag känner mig nervös för att ifall lagens långa armar dyker upp i backspegeln så ryker körkortet. Inte bara för att jag är en självbetitlad rallyförare med alldeles för stort självförtroende utan för att vartenda aspekt av Trophy-R vill att du ska köra fort. Det är fullständigt omöjligt att inte ta vartenda sväng som om du kör på Circuit de Monaco. Närmast kan Mégane Trophy-R beskrivas som den skolkamraten som dina föräldrar inte ville att du skulle umgås med när du var liten då han var en dålig förebild.

När man hoppar in i bilen så dyker det upp en välkomstbild på den digitala displayen och så spelar bilen ett ljud som låter som hjärtslag. Barnsligt, men accepterat i denna bil. Skrota det där säger vi och ersätt bilden med en simpel, men sanningsenlig text som säger: ”Nu förlorar du körkortet din jävel.”.

Smakar det så kostar det
”Över en halv miljon för en Renault!?” Att mina bekanta blev förvånade när jag nämnde priset på testbilen är inte särskilt konstigt med tanke på att ingen är särskilt bilintresserad och inte riktigt förstår vilket monster det är som står framför dem. Hur som haver är det fortfarande mycket pengar, speciellt för en fransk halvkombi. Men när man förstår vad man får för dem så känns det lite mer resonabelt. Oavsett vad spelar det dessvärre ingen större roll då samtliga Trophy-R är slutsålda sen länge. Värstingen byggdes enbart i 500 exemplar, varav åtta kom till Sverige.

Slutsats
Renault Mégane R.S. Trophy-R satte inte bara rekord på Nürburgring, utan också hos oss på FyraHjul. Med sina lysande köregenskaper blev detta första bilen att nå högsta betyget i körkänsla, nämligen 10 av 10. Renault har med Trophy-R visat med råge hur excellent en hot-hatch kan vara. Den franska banhjälten levererar massvis med kraft på ett brutalt sätt olikt andra hot-hatches. Trophy-R må vara undergiven andra hot-hatches när det kommer till komfort och vardaglig användning men det spelar ingen roll. Megane R.S. Trophy-R är byggd för att prestera när det kommer till ren körglädje och det gör den alldeles perfekt.
Betyg: Recension av Renault Mégane R.S. Trophy-R

Körglädje 10/10

Komfort 5/10

Lust att äga 6/10

Exteriör 8/10

Interiör 5/10

Praktikalitet 3/10

Prisvärd 5/10

Sammanfattning: Test av Renault Mégane R.S. Trophy-R

6

Renault Mégane R.S. Trophy-R är den första bilen någonsin som får 10 av 10 i körglädje här på FyraHjul. Bra jobbat Renault!
Vill du läsa mer?
Recension: Alpine A110S – Fransk rallyhistoria återupplivad

Kommentarer inaktiverade.