Mercedes-Benz A45S – Hot-hatch på steroider

12
1
2
3
4
6
7
8
9
14
15
16
10
IMG_6967
IMG_6972
IMG_6976
IMG_6983
IMG_7100
12
1
2
3
4
6
7
8
9
14
15
16
10
IMG_6967
IMG_6972
IMG_6976
IMG_6983
IMG_7100
previous arrow
next arrow

Mercedes-Benz A-klass är en bil som ofta hyllas för sina halvkombiegenskaper utan att kompromissa allt för mycket med komfort och lyx vilket ofta är resultatet när biltillverkare sågar ner sina kombimodeller. När vi recenserade A-klass för drygt ett år sedan blev vi genast sålda. Den tyska halvkombin bjöd på bekvämlighet, ståt och körglädje och placerade sig därför som det självklara valet vid köp av halvkombi. Men vad händer när Mercedes ökända dotterbolag ”Mercedes-AMG” får fritt spelrum och intensifierar bilen? Detta vill vi ta reda på och därför har vi denna vecka recenserat nya Mercedes-Benz AMG A45S för att se om A-klass gör lika bra ifrån sig i ”hot-hatchback” segmentet.

Test: Mercedes Benz A45S
Motor: Fyracylindrig, 2-liters 421hk.
Växellåda: Åttaväxlad dubbelkopplingslåda.
Bränsleförbrukning (Blandad): 8,4-8,7
Skatt: 10042kr.
Pris: Från 602.900kr

Fast and Furious inspirerad exteriör
Vid första anblick blir man smått fundersam över om det verkligen är en Mercedes-Benz som står framför en eller om det är rekvisita från senaste Fast and the Furious filmen. Den skrikgula lacken kombinerat med de svarta ränderna som går längst nederkanten på bilens sidor får verkligen A45S att stå ut från mängden på helt rätt sätt. Den må inte se särskilt sofistikerad eller mogen ut vilket man ofta förknippar Mercedes med men mitt omogna jag uppskattar att bilen ser ut som något som blivit designat i Need For Speed.

A45S är högsta hönset i A-klassfamiljen vilket självfallet ska visas för omgivningen. Därför kommer bilen utrustad med en unik, läcker AMG-grill vars metallränder går horisontellt istället för vertikalt och bak på bilen har Mercedes slängt på en extra uppsättning avgasrör för att ytterligare demonstrera att denna bil inte bör bråkas med. Olyckligtvis är den extra uppsättningen avgasrör lika falsk som en fjortisfylla men det går inte att förneka att oavsett vad så bidrar de till en betydligt kaxigare uppsyn.

Kombikomfort i en halvkombi
Mercedes A-klass starkaste kort är utan tvekan dess insida. Med en komfort som kan liknas med betydligt större bilar och med teknik som ligger i klass med det som utvecklas av NASA så är A-klassen hästlängder framför sina konkurrenter. Vad Mercedes har lyckats med är att skapa kombikomfort i en halvkombi, vilket är en mycket imponerande bedrift. De läderklädda stolarna bjuder på hög komfort samtidigt som de greppar om dig rejält så du sitter fast när du flyger genom kurvorna. De dubbla skärmarna som går från förarsidan till mittkonsolen är både praktiska och snygga. Mittenkonsolen som bland annat består av en touch-panel och ett mindre handstöd i läder är simpelt och bekvämt att använda. Att glida nedför vägarna i en lugn takt är därför en mycket behaglig upplevelse, vilket är sällsynt när man sitter bakom ratten i en överexalterad het-hatchback. Ljudnivån upplevs nästan lika bra som i en vanlig A-klass med en viss förhöjd bullernivå tack vare de stora fälgarna. Den tvåliters stora turboladdade bensinmotorn är förvånansvärt bränslesnål när man lyckas hålla i tyglarna och inte framför bilen som en actionhjälte.

Genomgående i körkupén är diverse gula detaljer och AMG-emblem, allt för att du som förare trots den otroliga komforten inte ska glömma bort att du är snabbast på vägen. Inbakat i infotainmentsystemet finns en uppsjö av tekniska leksaker i form av exempelvis varvtidsräknare. Tekniska ting som vi aldrig använde och som den genomsnittliga kunden förmodligen aldrig kommer använda sig av heller men som är en trevlig detalj i det stora hela.

Tysk ingenjörskonst
Vad som verkligen slår en när man rattar A45S är vilken välsmord maskin det är. Tysk ingenjörskonst är ett välkänt fenomen inom bilindustrin och det lär krävas en magisterexamen från Hogwarts för att förstå sig på den magi som skapas inne i de tyska bilfabrikerna. Mercedes A45S är ett typexempel på vad som sker när ett gäng tyska ingenjörer slår ihop sina snillen och öppnar trollerilådorna. Den fyrcylindriga bensinmotorn som ger bilen sin explosiva kraft är inte större än mjölkpaketet på ditt frukostbord och trots detta skapar den hela 421 hästkrafter(!). Tillsammans med dubbelkopplingslådan som växlar i takt med en automatkarbins skottsalva bjuder A45S på en förbluffandes snabb upplevelse.

Med oktoberkylan närvarande i luften flög jag nedför de inbjudandes, soldränkta landsvägarna och tog mig an kurvor och krök som en prisbelönt F1-stjärna. Vad jag snabbt kunde fastställa är att det är alldeles för lätt att köra alldeles för snabbt i Mercedes-Benz A45S. Några sekunder efter att jag stampat på gaspedalen som om den vore skyldig mig pengar är jag uppe i hastigheter som jag tidigare enbart prövat mig på i videospel. (Det vill säga över 110 km/h, kör ansvarsfullt.) Men det känns hanterbart i denna bil. Med reservation för att låta kaxig skulle jag nästan vilja påstå att det känns enkelt att köra alldeles för fort men ändå komma därifrån med livet i behåll. Precis som en ”hot-hatchback” ska vara så är A45S väldigt kompentent när det kommer till kurvtagning och snabba manövreringar och i slutet av kurvan ser den överdimensionerade motorkraften till att slunga ut dig på raksträckan kvickt.

En viktig komponent saknas
Men trots bilens excellenta köregenskaper är känslan av att något saknas påtaglig. Någonstans i den tyska bilfabriken, bland alla whiteboards och excelark fyllda med trollformler och komplicerade ekvationer som får raketforskning att se simpelt ut så glömdes en viktig komponent. Den där larviga körkänslan som får en att fnittra som ett litet barn på Liseberg, som man gärna vill ha i en ”het hatchback” finns inte riktigt där. Mercedes-Benz A45S är den absolut snabbaste halvkombin vi kört, men inte den roligaste. Och det är tämligen svårt att förklara varför då jag har svårt att greppa taget om vad det faktiskt är som saknas.

Kanske är det avsaknaden av ett grymt motorljud som är boven i det hela då A45S låter mer som en chiptrimmad Ford Fiesta än en väloljad sportbil. I en bil av denna karaktär vill man ha något som vrålar och gärna ett avgassystem som låter som tolvslaget på nyårsafton. Visserligen är ett tråkigt motorljud en konsekvens av att motorerna i dagens sportbilar blir mindre och mindre, vilket är resultatet av en aggressiv miljöpolitik. Men det finns andra bilar med samma motorkapacitet som trots detta bjuder på häftiga ljudupplevelser, bland annat konkurrenten Renault Mégane R.S. Trophy-R. Rimligtvis kan man tänka sig att Mercedes velat behålla bilden av en viss mogenhet och därför valt att tona ner höga ljudupplevelser men samtidigt känns det som att tyskarna slängde ut maturiteten ur fönstret samma sekund som man lät Dominic Toretto färgsätta bilen.

Smakar det så kostar det
En faktor som är svår att undvika är dock priset för att äga denna upphottade halvkombi. I grundutförande kostar en A45S+ strax över 600tkr, vilket är en stor mängd pengar för denna typ av bil. En Golf GTI som ofta ses som urmodern för heta-hatchbacks börjar på en bit över 300tkr. Visserligen erbjuder inte Golf GTI samma superbilsprestanda för pengarna men det blir en spännande jämförelse när man faktiskt kollar på vad Mercedes gjort med ”hot-hatchback” segmentet. Mercedes har tillsammans med Audi RS3 strött på med mer prestanda än någonsin i halvkombibilar än någon annan tillverkare och har kanske genom detta skapat en ny subkategori av ”hot-hatchbacks”. En sub-kategori som inte enbart bygger på löjlig körglädje i litet format utan som också erbjuder en hög dos premiumkänsla och hästkrafter i överflöd.

Den typiska stereotypen av en hot-hatchback ägare är i många fall en ung vuxen utan barn att ta hänsyn till. En snabb generalisering är att majoriteten av dessa kan få det svårt med att hosta upp över en halv miljon kronor till en bil och frågan är då om A45S+ typkund istället kommer vara en bankdirektör som vill känna sig ungdomlig igen. Oavsett vad så kan Mercedes-Benz A45S+ vara bilen för dig som har ett stort antal sedelbuntar undangömt under madrassen och som inte räds för att upplevas som en ungdomlig fartdåre i trafiken.

Slutsats
Precis som första gången vi testade A-klass så var receptionisten tvungen att dra nycklarna ur mina händer vid tillbakalämnandet av bilen. Mercedes har tillsammans med Mercedes-AMG trollat fram en bil som ger benämningen ”hot-hatchback” en ny innebörd. Med sina 421 hästkrafter och bekvämliga inre passar bilen dig som vill köra ruskigt snabbt utan att bli stel i ryggen. Mercedes har med detta lyckats göra det många andra tillverkare av ”hot-hatchbacks” misslyckats med, nämligen att kombinera hög komfort och lyx med rå prestanda och körglädje. Visserligen kommer detta till ett pris då A45S inte alltid upplevs som lika lekfull som vissa konkurrenter trots sitt övertag i motorstyrka, vilket innebär att om du är den typen av förare som vill att din bil ska kännas som en go-cart på kokain så är A45S inte bilen för dig. Om du däremot värdesätter fantastiskt snabba accelerationstider samtidigt som du sitter nedsjunken i ett lädersäte omringad av påkostad interiör kommer du sannolikt älska nya Mercedes-Benz A45S lika mycket som vi gör.

Körglädje 8/10

Komfort 8/10

Lust att äga 8/10

Exteriör 9/10

Interiör 7/10

Praktikalitet 7/10

Prisvärd 7/10

Sammanfattning – test av Mercedes-Benz A45S

7,71

Mercedes Benz A45S är en av marknadens snabbaste och bekvämaste hot-hatches.
Vill du läsa mer?

Recension: Renault Mégane R.S. Trophy-R – Körkortsdräparen

Kommentarer inaktiverade.