Volvo XC60 T6 – Fjällvärldens hjälte

1
2
8
7
6
5
9
4
12
13
11
3
previous arrow
next arrow
1
2
8
7
6
5
9
4
12
13
11
3
previous arrow
next arrow
Den som någon gång befunnit sig i något av vårt lands vackra fjäll- och skidorter vet förmodligen om att Volvosuvar förekommer lika ofta på de snöberikade gatorna som dyngraka studenter på väg hem från after-skin. Mellanbarnet i Volvos SUV-familj, XC60 är ett av dessa återkommande inslag i de svenska skididyllerna. Komfort åt hela familjen och ett gediget svenskt varumärke kan vara några av de anledningar till att tusentals svenskar väljer XC60 som transport till och i fjällen varje år. För att gå till botten med varför Volvos mellanbarn är så populär som den är i fjällvärlden tog vi i en kall vecka i februari på oss pjäxorna och begav oss uppåt mot kallare breddgrader för att testa nya Volvo XC60 T6 Inscription i Åretrakterna.

Test: Volvo XC60 T6 Inscription AWD

Årsmodell: 2021.
Motor: Fyrcylindrig, tvåliters turbomatad bensinmotor. Elmotor.
Kraftöverföring: Åttaväxlad, automat.
Toppfart: 180 km/h.
Vikt: 2169 kg.
Pris: från 585.000kr (Pressbil: 747100kr).
Skatt: 360kr.

Volvo XC60 T6 AWD

Volvo XC60 har redan sedan sin födsel år 2008 varit en populär rackare bland de svenska hushållen. Med sina goda köregenskaper erbjuder den det bästa från lillsyskonet V60 tillsammans med dem eftertraktade SUV-egenskaperna som fortsätter locka bilköpare världen över. Testbilen var en Volvo XC60 T6 AWD, vilket är en laddhybrid som kombinerat med el- och bensinmotor ger 340 hästkrafter. För den kräsne som vill säkra första plats i kön till skidbacken finns ett starkare laddhybridsalternativ tillgängligt: XC60 T8, vars maxeffekt är 400 hästkrafter.

Fade à la Volvo

Volvo har på senare år börjat flytta sig mer åt premiumhållet än tidigare, vilket blir tydligt utifrån deras bilars utseenden. Under 2017 rullade den tidigare generationen XC60 in på Volvofabriken för att genomgå en komplett makeover. Precis som när en ung grabb stiger in hos den lokala barberaren med en ovårdad frissa och får århundradets ”fade” och sedan glider ur frisörsalongen med självförtroende nog för att stjäla flickvänner, så lämnade XC60:n sin något ödmjuka aura bakom sig och sladdade ur fabriken med en kaxig premiumlook med stöddighet nog för att stjäla kunder från de tyska premiumgiganterna. Resultatet av Volvobarberarnas agerande var betydligt fler raka linjer som ger ifrån ett maktingivande intryck. En käftsmäll i helt rätt riktning enligt oss. Den nya XC60:n ser med sin nya kaxiga look oerhört läcker ut och gör den svenska modellen: ”Volvo, villa, vovve” lite mer attraktiv. Släng på R-design paketet och en uppsättning överdimensionerade fälgar och dreglet börjar sakta men säkert rinna ur mungipan. Den röda färgen vid namn: ”Fusion Red” frälste testbilen och gjorde att bilen passade bra in i det snöiga fjället med en tydlig kontrast mot det snöiga klimatet. Om det inte vore för att fjällturisterna ser en XC60 rulla förbi på gatorna varannan minut är jag säker på att fler hade kollat förtjust på den röda faran när vi körde igenom Åreby.

Simpelt men elegant

Efter en lång och kall dag i skidbacken är det en fröjd att hoppa in i XC60:n och mötas av det påkostade lädermaterialet och de stilrena trädetaljerna som täcker instrumentbrädan. Stolsvärmen sprider sig genom de svarta lädersätena i ett raskt tempo och efter någon knapp minut bör du inte vidröra ratten utan grytvantar. Det genomgående temat i Volvos interiör är närmast simpelt, men elegant. Vilket är uppfriskande gentemot många konkurrenter som verkar tävla i hur många grejsimojser de kan få plats med på en begränsad yta. Som i våra tidigare recensioner av de nya Volvomodellerna är vi skarpt imponerade av infotainmentsystemet som må väl kan ses som marknadens bästa för tillfället. Menyerna är logiskt uppbyggda och det inte mer än några korta sekunder innan man hittar precis det man letar efter. Vissa detaljer behöver dock finslipas, som induktionsplattan till mobiltelefonen som i dagsläget är placerad lodrätt i mittenkonsolen. Vilket innebär att mobilen skjuts fram och tillbaka när du gasar och bromsar vilket resulterar i att laddningen avbryts och därmed är induktionsplattan värdelös.

En odramatisk körupplevelse

Den som kört en Volvo förut kommer snabbt känna igen sig i körupplevelsen som nya XC60 bjuder på. Det är en ytterst bekväm och lugn körupplevelse som inte bjuder på några större överraskningar. Bilen svävar över ojämnheter i marken och förvånansvärt lite vägbuller finner sig in i körkupén. Som vid våra tidigare provkörningar av T6-drivlinan fungerar den anmärkningsvärt bra genom att den växlar sömlöst mellan bensin- och elmotor. Bilen svarar snabbt vid gaspådrag och med sina mer än tillräckliga kraftresurser blir även de mest tv-spelsinspirerade omkörningarna säkra. Detta är egenskaper som gör Volvo XC60 till en suverän familjebil körmässigt, men som en frenetisk samlare av fortkörningsböter hade jag önskat lite mer dramatik från bilen när man vill ha det. Drivlinan producerar 340 hästkrafter, vilket är mer än tillräckligt för att en mellantung SUV ska kunna släppa loss och börja röra på höfterna. Men trots sitt stora kraftpaket, sportläge och en hängiven fartdåre till förare så känns det aldrig som att det går särskilt snabbt. Vilket passar Volvos personlighet väl, men man saknar ändå den sportighet som de tyska premiumgiganterna ofta bjuder på.

Snöskoterenergi

Efter att ha prövat på Volvon i Åreby ett antal dagar blev det snabbt tydligt att de välskottade vägarna i Åre inte var någon prövning för XC60:n. Därför valde vi att packa Volvon med nödvändig proviant och lämnade därefter skididyllen i hopp om att finna vägar som ger Volvon en rejäl utmaning. Riksvägarna ledde oss sakta men säkert ut mot ingenmansland. Termometern visade emellanåt så lågt som -30C och vägarna var snart helt tomma från andra bilister. Snart kom vi ut på områden där det var svårt att urskilja vad som faktiskt var väg längre, och med en växandes ångest över att behöva ringa Volvos presschef och berätta att vi fastnat med deras pressbil ute mitt i ingenstans valde vi att fortsätta köra djupare och djupare in på de nästintill obefintliga vägarna. Vår enda livlina var Volvon vars fyrhjulsdrift och SUV-egenskaper som vi bettade vårt liv på. Men vi tar vår motorjournalistik på största allvar här på FyraHjul och ska jag behöva dö i tjänsten för att uppnå detta så gör jag det.

I och med att du läser denna artikel så förstår du säkert att XC60:n var ett säkert bet. Oberoende av vägunderlag tog den sig framåt enligt klassisk Volvomantra – med säkerhet i fokus. Bilen greppar oftast väl trots lömskt vägunderlag och vid behov får Volvon oftast ner en generös dog kraft i backen trots ett antisladdsystem vars instrumentpanelslampa simulerar ett epilepsianfall. Vid riktiga påfrestande situationer som bland annat uppstår när man tröttnar på köerna till skidliften och väljer att bestiga skidbacken med bilen i stället, hjälper ”off-road” läget till att finna grepp och få ner kraft i backen i även de svåraste situationerna. Att säga att Volvo XC60 AWD får godkänt som vintertransport är därav en underdrift, även om den inte skänker samma grad av självförtroende som renrasiga terräng SUV:ar som exempelvis Range Rover Sport.

Anekdot från recensören: Så här i efterhand kan jag väl erkänna att detta segment är en aning överdramatiserat och att för någon som faktiskt upplevt snö mer än två gånger i sitt liv var denna resa förmodligen inte konstigare än en biltur ner till livsmedelsbutiken. Men där och då började jag tänka på mitt testamente.

Slutsats

Med ett kaxigt yttre och en mjuk insida tar sig Volvo XC60 T6 an fjällvärlden med bravad. Att spendera oräkneliga timmar inuti kupén på väg upp mot fjällvärldens snöiga klimat är ett rent nöje och bilens lugna framgång och komfortabla förarmiljö gör XC60 bilresan till en ren fröjd för både förare och passagerare. När man släppt av familjen i skidbacken och tar småvägarna tillbaka till stugan önskar man dock att möjligheten att få fram en snärtigare sida hos Volvon hade funnits, i linje med sina premiumkonkurrenter vars bilar ofta upplevs sportigare trots mindre eller liknande kraftpaket. Men som komfortabel och säker familjebil fortsätter Volvo sätta ribban för sina konkurrenter, vilket gör att det är svårt att argumentera för att Volvo XC60 inte skulle vara den ultimata familjesuv:en för den som vill ta sig an det snöiga fjällklimatet.

Körglädje 6/10

Komfort 8/10

Lust att äga 6/10

Exteriör 7/10

Interiör 7/10

Praktikalitet 8/10

Prisvärd 7/10

Sammanfattning

7


Med en Volvo XC60 T6 AWD i fjällen krävs inget liftkort för att ta sig uppför backen.
Recension: Volvo V60 T6 – Världens bästa Volvo?

Kommentarer inaktiverade.