Volkswagen Golf GTI vs Golf R – Den tyska hot-hatch kampen!

IMG_8755
IMG_8737
IMG_8755
IMG_8737
previous arrow
next arrow
Hot-hatch är en term som myntades någon gång under 80-talet och beskriver en halvkombibil med en hetsig personlighet. Med hjälp av ett större motoralternativ med tillhörande turbo och diverse sportiga utsmyckningar kring chassit förvandlas den tråkiga pendlarhalvkombin till ett vasst banvapen. Bilen som anses ha startat ”hot-hatch” segmentet är den numera kultförklarade Volkswagen Golf GTI. Med sina körglada egenskaper blev bilen snabbt ett älskat fenomen världen över och är än idag en mycket uppskattad sportbil. Under årens gång har Volkswagen tillverkat en ännu råare halvkombi för adrenalinjunkien som tror stenhårt på Jeremy Clarkson’s kända mantra: ”Power and Speed”. Nämligen Volkswagen Golf R som närmast kan beskrivas som en Golf GTI på steroider. För att undersöka vilken av Volkswagens berömda hot-hatcher som är det absolut bästa köpet för den som vill ha en hetlevrad halvkombi har vi testat nya Volkswagen Golf GTI MK8 och Volkswagen Golf R MK8!

Volkswagen Golf GTI

VW Golf GTI
VW Golf GTI
IMG_8642
IMG_8593
IMG_8444
IMG_8611
IMG_8453
IMG_8465
IMG_8460
IMG_8422
IMG_8605
IMG_8571
previous arrow
next arrow
IMG_8642
IMG_8593
IMG_8444
IMG_8611
IMG_8453
IMG_8465
IMG_8460
IMG_8422
IMG_8605
IMG_8571
previous arrow
next arrow

Vad är en Golf GTI?

Om du är eller har varit en ung bilfantast har du med största säkerhet någon gång ägt eller funderat på att införskaffa dig en Volkswagen Golf GTI. Den fartglada hatchbacken som ända sedan sin lansering år 1975 haft en stor plats i bilfanatikers hjärtan genom att erbjuda en generös dos hästkrafter utan att ta sig själv allt för seriöst. Egenskaper som i kombination med hot-hatchens ofta rimliga prissättning gör biltypen till en populär kategori för unga bilfantaster. Jag har i mina tidigare dagar precis som många andra nyblivna körkortstagare letat igenom Blocket för att hitta en sportbil som precis som ölen på krogen kan erbjuda mest fart per krona. De östeuropeiskt importerade Golf GTI:erna från tidigt 2000-tal med sexsiffriga mätarställningar och fler ägare än ett andelsboende i fjällen har stått högt upp på önskelistan. För de lite äldre som inte behöver förlita sig på en medioker månadslön från McDonalds och ett knackigt studiebidrag lockar förmodligen de lite nyare modellerna mer, men även dessa är schysst prissatta. Den nya Golf GTI:n börjar på 345.900kr, och om man inte har något emot att hyra bilen av Volkswagen kan bilen privatleasas för så lågt som 3.795kr i månaden. En summa så låg att du kan finansiera bilen med CSN.

Test: Volkswagen Golf GTI

Årsmodell: 2021.
Motor: Fyrcylindrig, tvåliters turbomatad bensinmotor.
Kraftöverföring: Sjuväxlad, automat.
Toppfart: 250 km/h.
0-100 km/h: 6,2 sek.
Vikt: 1541 kg.
Pris: från 345.900kr.
Skatt: 7260kr.

Idén om att tillverka en sportigare version av den nytillkomna Volkswagen Golf uppkom av Volkswagens dåvarande pressansvarige Anton Konrad och ingenjören Alfons Löwenberg år 1975. En idé som möttes av tvivel från Volkswagen. Innan Golf GTI:n fanns det ingen marknad för ”hot-hatches” och att därför sälja in en Golf med extra kaliber under huven till ledningen var därför förståeligt vis en svår uppgift. Men lyckligtvis lyckades duon få igenom sin idé för strax därpå började den högpresterande Golfen som sedan skulle få det klassiska namnet: ”Golf GTI” tillverkas. Den första versionen klämde ur sig hela 108 hästkrafter och vägde in på knappa 810kg vilket resulterade i (i alla fall enligt dåtidens standard) en fartfylld körupplevelse.

Det är idag cirka 45 år sedan den första Volkswagen Golf GTI:n rullade av produktionsbandet och om Volkswagen hade vetat vilken succé den fartfyllda Golfen skulle bli hade de förhoppningsvis inte tvivlat en sekund på Konrad och Löwenbergs dunderidé. Deras vision om en adrenalinpackad Golf har i sin tur skapat så mycket mer än bara en bil. Det är tack vare Volkswagen Golf GTI som det så kallade ”Hot-hatch” segmentet skapades. I takt med att Golf GTI blev hyllad av journalister runt om världen och började säljas i massexemplar hoppade fler och fler biltillverkare på trenden och det är på grund av detta som vi har ett sådant stort uppskov med kompakta och motorstarka bilar som vi har idag.

Hot-hatchens pionjär – Golf GTI

Först ut på schemat var Golf GTI. Den kultförklarade sportbilen som under en stor del av min uppväxt varit den realistiska drömbilen. Som ung vuxen kan jag erkänna att jag skickat i väg fler meddelande på diverse Blocket annonser angående Golf GTI bilar till salu än meddelanden på Tinder. Därför känns det extra häftigt att denna vecka leva med den nyaste upplagan av den kultbil som jag som många andra haft så pass nära hjärtat under min uppväxt.

Som att segla piratskepp utan flagg

Pressbilen hämtades ut på Volkswagens huvudkontor i Södertälje. Efter att jag signerat provkörningskontraktet så svänger nya Golf GTI:n upp utanför Volkswagens huvudentré i Södertälje. Den mörkröda metallicfärgen ”Kings Red Metallic” gör sig tydlig och skapar tillsammans med de 18-tums stora Richmond fälgarna ett mäktigt intryck. Som vi tidigare har konstaterat vid tidigare provkörningar av nya versionen Golf har Volkswagen verkligen lyckats med exteriören hos nya Golf genom att ha gett bilen en betydligt kaxigare image. Golf GTI som ska vara Golffamiljens busunge har designats därefter och har därför fått en dubbel uppsättning avgasrör, ett vaxkakemönster nedantill på fronten samt bevarar bilen de röda detaljer kring grillen som vi är vana vid från tidigare generationer GTI. Mitt omogna jag kan dock tycka att bilen hade behövt ytterligare detaljer för att vidare särskilja GTI:n gentemot sina klenare motoralternativ. Kings Red Metallic är en snygg färg men en tråkig konsekvens av dess mörkröda karaktär är att GTI:ns röda exteriöra detaljer inte står ut vilket anonymiserar bilen vidare. Resultatet blir lite som att segla piratskepp utan svart flagg, vad är det roliga med det?

Familjärt och modernt

Men för den som är tveksam över huruvida det faktiskt är en Golf GTI baserat på dess exteriör kommer bli varse om detta efter att ha klivit in i körkupén. Det första man möts av när man öppnar förardörren är det röda temat med det familjära rödrutiga GTI-tyget som pryder stolarna. Att hoppa ner bakom ratten känns därför lika betryggande som att åka hem till föräldrarna på middag. Men de tydliga liknelserna mellan den nuvarande och tidigare generationen GTI slutar där då interiören är helt omarbetad. De tyska ingenjörerna beslutade sig för att slänga ut samtliga av instrumentbrädans gammalmodiga knappar och vred och har ersatt dessa med touch-knappar och touch-paneler. Till och med knapparna på ratten är numera touch, både på gott och ont. Det känns premium och lyxigt att slide:a lite löst med tummen på volymslidern för att höja och sänka musiken men samtidigt känns de onaturliga att klicka på. Kanske en vanesak, men även efter en vecka kände jag fortfarande en viss avsmak för rattens digitala kreationer.

Helhetsintrycket av körkupén är på många sätt väldigt positiv. Den stora mittenskärmen som huserar ett välutvecklat infotainmentsystem skapar tillsammans med de stilrena touch-panelerna ett väl godkänt utseende. Dock finns det vissa missar, såsom att menyraden bestående av bland annat volymknappar till infotainmentsystemet som återfinns under mittenskärmen inte lyser i mörkret. Resterande paneler inuti körkupén har bakgrundsbelysning förutom denna lilla panel. En miss i den tyska bilfabriken eller tog budgeten helt enkelt slut?

Trivs bäst i kurvorna

Nåväl, en menyrad utan bakgrundsbelysning glömmer man snabbt bort när man ger sig ut på vägen i nya Golf GTI. Jag förbluffas snabbt av hur komfortabel nya Golf GTI är att köra. Trots att jag sitter i en hot-hatch med ett par maffiga fälgar så letar sig ytterst lite vägbuller in i körkupén. Om GTI-embleet inte hade suttit fastklistrat på ratten hade jag stundtals förmodligen glömt bort att det faktiskt är en GTI och inte en instegsmodell jag körde. Kanske inte en egenskap man förknippar med just hot-hatches men oavsett vad så var det ett välkommande element när vi transporterade pressbilen mellan Volkswagens huvudkontor i Södertälje och vårt hemmakontor i Malmö.

Väl på hemmaplan var det dags att ta vara på våra sista år som ungdomar och prova på bilen som de adrenalinsökandes odågor vi är. Efter att ha knäppt ett fyrpack Red Bull och slängt på Peak-kepsen bak och fram hoppade vi in i bilen för att sätta den på ett ordentligt test längs våra favorit landsvägar. Med darriga händer från mitt koffeinmissbruk styrde jag in bilen mot kurvorna i höga farter samtidigt som däcken skrek efter någon form av grepp. Den skånska försommaren visade sig vara för varm för vinterdäcken som var tänkta för Stockholmstrakten dåvarande kyliga temperatur vilket innebar att däcken tog an sig rollen som Hollywooddäck och skrek till i minsta lilla kurva. Men detta spelade inte någon roll för GTI:n som fortsatte ta sig an vägen med högsta precision. Det blir snabbt tydligt att GTI:n mår som bäst när den får släppa loss och agera rallybil för en stund. Höger, vänster, hård broms och snabbt på gasen igen. Om och om igen tills mitt leende inte ens hade kunnat bli större även om jag vunnit en miljon kronor där och då.

Golf GTI:n påminner mig om hur löjligt kul man kan ha det i en bil utan att trycka ner en hel arsenal av hästkrafter under huven. Bilen balanserar sina 245 hästkrafter väl och så länge man håller sig till att leka getaway driver i stadstrafiken eller längs vägar som efterliknar go-cart banor är GTI:n en ren fullträff, och gör att jag tänker tillbaka några år och ångrar att jag inte slog till på den där importerade Golf GTI:n med högre mätarställning än en Boeing 747. Kruxet med Volkswagen Golf GTI visar sig dock när vägen öppnas till en raksträcka och man sätter foten i botten. I det hårda klimat som idag råder inom hot-hatch segmentet räcker inte 245 hästkrafter hela vägen fram. Trots en stentung högerfot och en bestämd vilja om att komma hem med en bunt fortkörningsböter så levererar GTI:n inte action nog.

För tam för sitt eget segment?

I takt med att tiden har gått har segmentet förändrats. Hot-hatch marknaden har under dem senare åren tuffat till sig rejält med dyrare prissättningar och kraftfullare motorer. Några storsäljare är exempelvis Ford Focus ST – Hot-hatchen med 280 hästkrafter som vägrar varva ner. Renault Mégane R.S. Trophy som vill ta sig an varje kurva som om du befann dig i de finländska rallysnåren och Honda Civic Type-R vars exteriör påminner mer om ett rymdskepp än en faktisk bil. För att inte tala om extremfallen Mercedes-Benz A45S och Audi RS3. Två hot-hatches som båda besitter mer än 400 hästkrafter med prislappar satta därefter. Vad som är tydligt är att mycket har skett sedan Volkswagen för 46 år sedan slängde ner en lite kraftfullare motor i sin Golf. Och samma koncept verkar ha använts i den nyaste versionen av Golf GTI:n. Den levererar på kurviga landsvägar och tillåter dig som förare att behandla bilen som en go-cart vid varje tillfälle som visar sig, men den saknar den explosivitet som marknadens populäraste hot-hatchbacks tillför. Därför kan jag inte låta bli att fråga mig: ”Har Volkswagen Golf GTI blivit för tam för sitt eget segment?”.

Utan att djupdyka ner i denna fråga så kan vi sammanfatta det så här. Golf GTI MK8 fortsätter att sätta standarden för sina konkurrenter om hur en ordentlig hot-hatch ska vara att köra men det går inte att förneka att somliga aktörer genom att erbjuda ett större kraftpaket får ett övertag genom att deras bilar erbjuder ytterligare en nivå av körglädje. Detta innebär dock inte att Volkswagen är ute ur leken, absolut inte. In i leken stiger Volkswagens äss under armen: Golf R.

Slutsats

När vi lånar pressbilar från bilföretagen har vi normalt sett tillgång till dessa bilar under en veckas tid, vilket blir till en intensiv vecka med mängder av timmar bakom ratten. Det ska fotas, tvättas, filmas, klämmas, kännas och mycket mer. Resultatet av detta är jag under dessa veckor spenderar mer tid med bilen än familj och vänner vilket leder till att man formar ett visst band med bilen. Lite som en hastig sommarflört. Golf GTI:n var inget undantag. Under dessa timmar tillsammans har nya Golf GTI visat vilken oerhört kompetent hot-hatch det är och därför är det svårt att lämna ifrån sig nycklarna utan att hjärtesorgen kommer smygandes runt hörnet.

Den nya interiören får bilen att kännas med premium än aldrig förr och gör att Volkswagen kommer närmare och närmare sin nations yttersta premiumkonkurrenter som Mercedes-Benz och BMW. När vägarna öppnar upp sig och bjuder på raksträckor längtar man dock efter mer pumpa och ståt. De 245 hästkrafterna tillsammans med bilens välbalanserade chassi beter sig ypperligt längs go-cart influencerade vägar med sina konkurrenter välplacerade i backspegeln, men man finner sig omkörd när raksträckan visar sig runt hörnet. Detta problem har Volkswagen lyckligtvis koll på och erbjuder därför ett ännu hetare alternativ för fartdårar. Häng med oss i nästa del när vi byter ut Volkswagen Golf GTI mot dess kaxiga storebror: Volkswagen Golf R.

Körglädje 8/10

Komfort 7/10

Lust att äga 7/10

Exteriör 7/10

Interiör 7/10

Praktikalitet 7/10

Prisvärd 8/10

Sammanfattning: test av Volkswagen GOlf GTI

7,29

Volkswagen Golf GTI – Erbjuder lika mycket fart per krona som en flaska Rachmaninoff!

Volkswagen Golf R

Volkswagen Golf R 2021
Volkswagen Golf R 2021
Volkswagen Golf R 2021
IMG_9079
IMG_9087
IMG_8988
IMG_8939
IMG_8801
IMG_8997
4
IMG_9047
IMG_8811
previous arrow
next arrow
IMG_9079
IMG_9087
IMG_8988
IMG_8939
IMG_8801
IMG_8997
4
IMG_9047
IMG_8811
previous arrow
next arrow


Efter ett ångestladdat hejdå till den mörkröda GTI:n som jag nyss spenderat en intensiv vecka med, satte jag mig ned i Volkswagens lädersoffa i väntan på nästa testobjekt. Strax därefter rullade en vit Golf R upp utanför entrén och i samma sekund var all hjärtesorg som bortblåst. Med Golf R har man vänt på skutan gentemot lillebrorsan Golf GTI och hissat piratflagget och laddat kanonerna. R-modellens exteriör vittnar om att det är en hot-hatch av tyngsta sort som man har att göra med. En tydlig bakspoiler med fyra mäktiga Akrapovic-utblås undertill och en omarbetad front gör det omöjligt att missta Golf R för något mindre än en vägraket av högsta rang. Speciellt snygg är den vita färgen ”Pure White” tillsammans med ”Performance Pack” och vad Volkswagen väljer att kalla för ”Black Style”. Nämligen svarta detaljer som svarta spegelhus och spoiler. Dessa två färgkombinationer skapar en välfungerande kontrast och lämnar mig dreglandes när jag spanar in hot-hatchens exteriör innan jag hoppar in bakom förarratten.

En kortare historia än Golf GTI

Golf R har inte existerat i närheten av lika länge som lillsyskonet GTI. Den första versionen av Golf R dök faktiskt inte upp förrän år 2003 och gick då under namnet: ”Golf R32”. Ett namn bilen skulle få behålla fram till förra generationen, MK7 då namnet byttes till det vi känner igen idag: ”Golf R”. R-namnet tillsätts på Volkswagens mest kraftfulla bilar och står således för: ”Racing”. VW Golf R är därmed den snabbaste bilen i Golf-familjen med ett betydandes övertag i hästkrafter över lillsyskonet Golf GTI. R-modellen trycker ner hela 320 hästkrafter i backen, i jämförelse med GTI:ns ”bleka” 245 hästkrafter. Två viktiga skillnader bilarna emellan är att R-modellen får ner all kraft i marken genom samtliga fyra hjul medan lillebrorsan enbart är framhjulsdriven. Samt att det enbart är lillsyskonet som kan väljas med manuell växellåda. Köper du en Golf R får du nöja dig med en automatisk sådan.

Syskonpar

Golf R:s exteriör må berätta en helt annan historia än GTI:n men interiört sett märks det att det är ett syskonpar vi har att göra med. GTI-sätena är borta och har ersatts med blårandiga stolar. Det röda färgtemat har bytts ut mot blått och genom ”Race” körläget som enbart finns tillgängligt för Golf R får man tillgång till en lite annorlunda instrumentpanel som erbjuder en mer ”race-inspirerad” look. Utöver detta är det svårt att hitta några betydande skillnader mellan de två.

Sanslöst snabb

Men de viktigaste skillnaderna mellan de två visar sig naturligtvis när man kör Golf R. Redan vid uppstart av bilen märker man att R-modellen är något helt annat. Ett tydligt brummande hörs genom körkupén så fort jag trycker in den välplacerade ”R-knappen” som lägger in det tidigare nämnda ”Race-läget”. Utöver en skarpare motorljudsupplevelse blir styrningen genast styvare och vid minsta lilla gaspådrag morrar bilen till för att visa att den vill flyga i väg.

Efter några timmar av lika bekväm motorvägskörning som när vi körde ner GTI:n så finner vi oss än en gång på de skånska landsvägarna. Kepsen är på och denna gång konsumerar vi Powerking i stället för Red Bull för att spara på slantarna som kan användas till nödvändiga bränslepengar för att mata de numera 320 hästarna som gömmer sig under motorhuven.

Jag trycker ner både broms- och gaspedal hårt och launch-controlen kickar i gång. Direkt därefter lyfter jag av bromsen och bilen flyger i väg. Jag trycks bak i sätet och blicken går upp och ner för att hålla uppsikt på vägen samtidigt som jag försöker hålla koll på hastigheten för att få ett hum om hur snabbt det faktiskt går. Motorn vrålar och inuti kupén hörs ett beroendeframkallande och tvspelsinspirerat motorljud som vi fullkomligen älskar. Det har hunnit gå knappt fyra sekunder och hastighetsmätaren visar på över 100 km/h. Golf R är helt sanslöst snabb och det är svårt att tro att motorn ”bara” producerar 320 hästkrafter då den känns i princip lika snabb som sin dyrare konkurrent Mercedes-Benz A45S som skryter med ytterligare 100 hästkrafter extra.

När raksträckan når sitt slut visar Golf R upp samma imponerande köregenskaper som GTI:n och det är fullkomligt omöjligt att inte ha förbannat kul bakom ratten. Någonstans kan jag dock känna att GTI:n gillar småvägarna mer än R-modellen då Golf R kan upplevas som lite för snabb för att man ska kunna trycka ur all effekt bilen har att bjuda på utan att flyga av vägen. Men så länge man inte kör inom allt för orimliga gränser så ser fyrhjulsdriften till att bilen sitter fastklistrad i samtliga situationer. Vill man leka av sig i ren ”Tokyo Drift” anda har Volkswagen implementerat ett så kallat ”Drift Mode”, vilket ökar effekten som går ut till bakhjulen och ändrar EPS-systemet så du kan göra åttor på Ica Maxis kundparkering efter mörkret lagt sig.

Golf R erbjuder allt som jag tycker en hot-hatch ska ha. Den är fruktansvärt snabb och tar sig själv inte för seriöst med ett vanebildande motorljud och go-cart inspirerade köregenskaper som gör det fullständigt omöjligt att inte ha helt vansinnigt kul bakom ratten. Egentligen finns det bara en annan hot-hatch som vi anser kan mäta sig och det är Renault Mégane R.S. Trophy-R. En bil som är fullkomligt värdelös på allt annat än att leka rallyförare med och när man tänker på vilken helhetsupplevelse som Golf R bjuder på genom att den kan gå från att vara en praktisk halvkombibil till att agera hetlevrad sportbil förstår man vilken fullträff Volkswagen Golf R faktiskt är.

Ett givet val, eller?

Om man bara utgår från körupplevelsen och bilens dominerande exteriör är svaret därför enkelt. Ska du köpa dig en av tyskgigantens välkända hot-hatches så är Golf R det uppenbara valet. Men som det ofta är i vuxenlivet så är pengar ofta en viktig faktor, om inte den viktigaste. Som tidigare påpekat startar Volkswagen Golf GTI på 345.900kr medan Volkswagen Golf R startar på 480.900kr, vilken är en betydlig skillnad. Speciellt när det handlar om en biltyp som typiskt handlas av en yngre målgrupp vars ekonomiska förutsättningar inte är lika starka som den typiske sportbilskunden.

Golf R är en dyr bil, hur man än vrider och vänder på det. Även efter att du pungat upp nästan en halvmiljon kronor på en bil så ska du stå för en dyrare försäkring i och med motoreffekten och om du då är en yngre bilköpare kommer du få betala en häftig premie då du i försäkringsbolagens ögon är en nutida Evel Knievel. Jämför man denna kostnad med privatleasingen av en GTI för 3.795kr så känns det svårt att argumentera för att Golf R skulle vara det bättre köpet.

The final verdict

Men jag kommer göra det ändå. För Volkswagen Golf R är så pass bra att jag skulle välja den framför i princip samtliga hot-hatches på marknaden idag. Den tar vara på de karaktärsdrag som gjort Golf GTI till den ökända sportbil som den är idag och intensifierar dessa egenskaper vilket resulterar i en hejdundrande körupplevelse. Samtidigt som det är fullt möjligt att pendla lugnt och bekvämt längs motorvägen med packning och familjemedlemmar i bilen när man så önskar.

Körglädje 9/10

Komfort 7/10

Lust att äga 8/10

Exteriör 8/10

Interiör 7/10

Praktikalitet 7/10

Prisvärd 6/10

Sammanfattning – test av Volkswagen Golf R

7,43

Golf R är inget annat än en ren fullträff!

Slutsats

Det var Volkswagen som startade hot-hatch trenden på riktigt och med nya Golf GTI MK8 och Golf R MK8 visar den tyska giganten att de fortfarande producerar några av dem absolut bästa hot-hatchsen på marknaden. Golf GTI förblir ett föredöme för sina konkurrenter med sina exceptionella köregenskaper men halkar efter när rödljuset slår om till grönt. Det relativt nytillkomna storasyskonet Golf R är däremot först i väg vid grönt ljus och fortsätter hålla täten när vägen böjer sig. Olyckligtvis kommer detta med en hög prislapp vilket kan sätta käppar i hjulet för hot-hatchens primära målgrupp: de yngre fartdårarna. Men för den som har möjlighet att öppna stora plånboken kommer valet vara enkelt då Jeremy Clarkson bevisligen har rätt med sin kända mantra. Kraft och fart vinner denna duell då Volkswagen Golf R är bilen för dig som vill ha det absolut bästa Volkswagen kan leverera i hot-hatch klass!

Kommentarer inaktiverade.