Peugeot e-2008 – Avgasfritt på franskt vis

Peugeot e-2008
Peugeot e-2008
Peugeot e-2008
Peugeot e-2008
Peugeot e-2008
Peugeot e-2008
Peugeot e-2008
Peugeot e-2008
Peugeot e-2008
Peugeot e-2008
Peugeot e-2008
Peugeot e-2008
Peugeot e-2008
Peugeot e-2008
Peugeot e-2008
Peugeot e-2008
9
3
6
7
12
11
4
1
2
8
13
10
14
15
16
17
18
9
3
6
7
12
11
4
1
2
8
13
10
14
15
16
17
18
previous arrow
next arrow
För ett tag sedan publicerade Peugeot en video på deras nya Le Mans racer 9X8 och bilden av det vinglösa vidundret har sedan dess varit som tatuerad på våra hornhinnor. Tyvärr var man inte villig att låna ut en till oss för provkörning. Däremot ville man låna ut det näst bästa, en eldriven crossover. Franska bilar har sedan länge dragits med fördomar om att vara tråkiga bilar av dålig kvalitet. För att råda bot på våra egna fördomar har vi i tidigare recensioner testat både Alpine A110s och Renault Mégane RS Trophy-R, de två kanske råaste bilarna Frankrike har att erbjuda, men ska man vara krass är det förmodligen inga bilar svenssonfamiljer springer och köper. Det svenssons i stället faktiskt springer och köper är just crossovers. Så med genomsnittskonsumenten i fokus har vi därför testat Peugeot e-2008.

Test: Peugeot e2008

Årsmodell: 2020.
Motor: Elmotor
Toppfart: 150 km/h.
0-100 km/h: 8,5s
Vikt: 1665 kg.
Pris: från 404 900 (testbil ca 498 000).
Bränsleförbrukning: 175 Wh/km (WLTP).
Räckvidd: 320km (WLTP).
Skatt: 360 kr.

Utvändigt kan man närmast likna det vid att man tagit 3D-modellen från Peugeot 208 och ökat på alla dimensioner med 25%. Högre, längre och bredare, men proportionerna gör sig fortfarande bra. Den högre siluetten, plastdetaljerna kring hjulhusen och det svartlackerade taket berättar för omvärlden om hur aktiv livsstil man har, och det är ju ändå lite det livet går ut på. För att få det svarta taket krävs det dock att man väljer till GT-line paketet, men då får man också större fälgar och strålkastare som ser ut att ha fått smaka på ett lejons sylvassa handslag. 65 kakor över standardversionen är rätt saftigt men skillnaderna är så pass stora att sida vid sida kan versionerna användas som före och efter-bilder till en youtubevideo med titeln ”Vi tränade som Chris Hemsworth i 30 dagar”. Business in the front, party in the back? Nja, inte riktigt. Bakdelen av e2008 lämnar en något bitter eftersmak. Den överdrivet stora stötfångaren i svart plast ser mer billig än uppkäftig ut samtidigt som bakluckan känns så bräcklig att jag tror att den ska ramla av varje gång jag stänger den. Bortsett från det har man lyckats hitta en bra balans mellan en sportig look och ett utseende som fortfarande inte frambringar falska förhoppningar om bilens köregenskaper.

En City dweller av rang

Att bilen hör hemma i stan råder det inga tvivel om. Bilen känns smidig och nätt samtidigt som eldriften och det direkta vridmomentet gör att du bekvämt kan utnyttja mindre luckor i trafiken vid korsningar och rondeller än en fossildriven bil utan att upplevas trafikfarlig. Som gjord för att göra varvtider runt Champs-Élyseés och triumfbågen med andra ord. Den som hör ordet elbil och direkt förväntar sig en acceleration likt den som Teslaägare stoltserar med blir dessvärre besviken. Upp till 70 knyck känns den pigg, men i högre hastigheter än så får bilen likt en astmatiker snabbt slut på flås. Trots det tar den sig från stillastående upp till 100km/h på dryga åtta sekunder, nätt och jämnt snabbare än genomsnittsgolfen. Att det inte är motorvägen som är hemmaplan bekräftas också av räckvidden som anges upp till 32 mil, men i omkörningsfart på motorvägen kommer du halva den sträckan samtidigt som det roliga tar slut redan vid 150km/h. Autobahntrafikanter bör alltså leta på annat håll.

Med körläget i normal är styrningen lätt och bekväm. I sport så känns styrningen i stället konstgjort tung och lite eftersläpande, ungefär som känslan av att ratta i en simulator. Vilket är synd eftersom det bara är här man får tillgång till ”full macarena” och elmotorns alla 136 hästar. I eco- och normalläget stryps nämligen motoreffekten. Avsaknaden av en förbränningsmotor och därmed inget motorljud gör att vindljudet i stället blir mer märkbart, men då man isolerat bilen bra mot vägljud bjuder e-2008 på en för klassen tyst kupé.

Retrofuturistisk och modern

Interiören har de senaste åren varit Peugeots signum där framför allt den digitala förardisplayen som Peugeot själva kallar för 3D i-cockpit blivit rejält omtalad i media. Genom flera lager i displayen skapas en holografisk 3D-bild. Peugeot hävdar att föraren reagerar en halv sekund snabbare på informationen i skärmen, men med redan blixtsnabba reaktioner som kan härledas tillbaka till min tid som joltdrickande Counter-strikespelare tror jag mer att det är en snygg gimmick. Omtalad är också ratten som är mindre än i många andra bilar samtidigt som både över och underdelen är platt. Tack vare detta hamnar instrumentpanelen ovanför ratten i stället för bakom, en lösning som kräver att jag har en annan sittställning än normalt för att jag ska se hela skärmen.

Fysiska knappar och kapacitiva touchknappar samsas sida vid sida, men agerar främst som genvägar till olika funktioner i infotainmentsystemet, vilket skapar en brantare inlärningskurva än nödvändigt. Fördomarna om franska bilar och dess egenheter bekräftas på flera punkter i interiören. Reglagen för att styra farthållaren sitter på en paddel placerad under ratten på ett sådant sätt att det inte går att se den när du sitter i förarstolen. Tills du memorerat hur knapparna sitter är det helt enkelt en gissningslek. Att man måste hålla in start- och stopp-knappen för att stänga av bilen hinner jag inte vänja mig vid under veckan vi har bilen och helt klart ett irritationsmoment. På det stora hela kan interiören beskrivas som både retrofuturistisk och modern på samma gång, om än lite billig på sina håll. Peugeot 2008 finns också i versioner med bensin och diesel och kan då fås för så lite som 189 900 kr. I en liten crossover för det priset kan man leva med att vissa knappar och material känns lite plastiga, men då priset för testbilen närmar sig en halv miljon kronor känns det inte riktigt lika roligt när knappen för filhållningsassistenten upplevs plastigare än innebandyklubborna vi spelade med på rasterna i lågstadiet.

Så länge man kan hålla sig från att tvingas ladda på dyra publika snabbladdare kan man tack vare ett attraktivt leasingpris och den låga fordonsskatten få en låg månadskostnad trots det till en början höga inköpspriset. Kan man också ha överseende med bilens quirks och egenheter så utgör Peugeot e-2008 ett fint alternativ för den som främst kör bilen i stan eller familjen som behöver en andrabil. Dessutom tror jag att bilen passar utomordentligt bra som hyrbil för semesterfiraren på den franska Rivieran, förutsatt att det där är möjligt att hitta laddstolpar.

Körglädje 5/10

Komfort 5/10

Lust att äga 5/10

Exteriör 7/10

Interiör 6/10

Praktikalitet 7/10

Prisvärd 7/10

Sammanfattning: Recension av Peugeot e-2008

5,57

Peugeot e-2008, en eldriven crossover känns år 2021 lika självklar som en kebabtallrik efter krogen.
Vill du läsa mer?

Recension: Alpine A110S – Fransk rallyhistoria återupplivad

Kommentarer inaktiverade.