Mercedes-Benz E450 4Matic Cabriolet – Lyxcabrioleten för soldyrkaren

Mercedes-Benz E450
12
9
5
4
10
8
2
11
7
6
3
1
14
13
12
9
5
4
10
8
2
11
7
6
3
1
14
13
previous arrow
next arrow
Sommaren är kort, I alla fall om man tror Tomas Ledin. Ett påpekade som är extra sant för oss boende i Sverige. Sommarens intåg innebär att Sveriges befolkning ger sig ut för att ta vara på de få soldagar som vårt avlånga land bjuder på. Uteserveringar fylls med törstiga soltorskar, stränder flockeras av rastlösa barnfamiljer och sommarbilarna utan tak får lämna garaget för första gången på flera månader. Vi är inget undantag och ville som resten av Sverige ta vara på de få sommardagar Sverige bjuder på och kontaktade därför Mercedes-Benz som hjälpte oss fälla ner taket. Denna vecka har vi därför provkört nya Mercedes-Benz E450 Cabriolet för att se om den bekväma och eleganta lyxcabrioleten är det klockrena valet för den som vill ta vara på Sveriges sommar.

Test: Mercedes-Benz E450 4Matic Cabriolet

Årsmodell: 2021.
Motor: Sexcylindrig, treliters turbomatad bensinmotor.
Kraftöverföring: Nioväxlad, automat.
Toppfart: 250 km/h.
0-100 km/h: 5,2s.
Vikt: 2040kg.
Pris: från 449 900 (testbil 530 200).
Bränsleförbrukning: 8,7 l/100km
Skatt: 11540 kr.

Mercedes-Benz E450 4Matic Cabriolet

Mercedes-Benz E-klass har sedan sitt födelseår 1947 kommit att bli en av märkets kändaste modeller. Med sin generösa storlek och graciösa premiumdesign förseglar E-klass de egenskaper som Mercedes kanske är mest kända för: Elegans och bekvämlighet. För den som vill ta vara på dessa egenskaper samtidigt som vinden fläktar i håret är E-klass Cabriolet det givna valet. Bilen vi hade till vårt förfogande under testveckan var en Mercedes-Benz E450 4Matic Cabriolet. Bepansrad med en sexcylindrig turbomatad bensinmotor med ett mildhybridssystem får bilen ner sina 367 hästkrafter till samtliga fyra hjul via en nioväxlad dubbelkopplingslåda. Elegant och snabb, det vill säga.

Pappas bil

Redan på långt avstånd gör den mörkgröna metallicfärgen sig tydlig och skapar tillsammans med 20-tumsfälgarnas multiekerdesign en elegant exteriör som heter duga. Bakpartiet med de rektangulära baklamporna ger en mogen look som särskiljer sig från märkets sportigare lillebror, C-klass. Det blir snabbt tydligt vilken målgrupp det är Mercedes riktar sig till med E-klass Cabriolet, och det är inte den målgrupp som sitter bakom ratten i denna artikel. Men jag uppskattar att bli sedd som något annat än en ung fartdåre, även om majoriteten av gångtrafikanterna som jag glider förbi förmodligen förmodar att jag lånat pappas bil medan han är på affärsresa i Hong-Kong.

Välfungerande och exklusiv

Lyxkänslan följer med in i bilen där man möts av läder och en som vanligt välgenomtänkt körkupé. Den massiva digitala skärmen som huserar såväl instrumentpanel som infotainmentsystem tar en stor roll i den uppdaterade cockpiten. Mercedes-Benz väljer att fortsätta med ett gäng analoga knappar för att styra bland annat temperatur och sätesvärmare, vilket är ett mycket uppskattat element. Vart man än kollar i förarhytten finner man fiffiga detaljer som underlättar för föraren. Bland annat stolinställningarna som återfinns på bilens dörr, i stället för under stolen. Eller armstödet som delas i två, vilket gör att din medpassagerare kan öppna sin sida av facket i armstödet utan att du behöver lyfta på armen. Det är dessa små detaljer tillsammans med den lyxiga helheten som ger interiören det toppbetyg den förtjänar.

En drömmig körupplevelse

I nästan samtliga bilar som vi provkör här på FyraHjul så är vi alltid ivrigast på att slänga i sportläget och sätta tänderna i bilens sportiga egenskaper som de odågor vi är. Men inte i denna. Intresset låg snarare på att fälla sätet långt ner, cabba ner, lägga i samtliga inställningar i ”Comfort” och bara glida framåt. För det är precis den auran som denna bil sprider och det är också det som den gör bäst.

Vi har tur med vädret denna vecka och solen bränner mot pannan när bilen metodiskt för oss nedåt i det numera soliga Sverige. Motorn arbetar tyst och bekvämt när man är lugn med gasen och det enda som hörs är vinden som blåser över vindrutan. Bilen närmast flyter fram och ojämnheter i marken märks inte av tack vare E-klassens mjuka fjädring. Lädersätena kramar om dig väl och för stunden förflyttas du mentalt till en soldränkt kustväg i spanska Málaga. Tack vare E-klassens stora chassi erbjuds det generöst med utrymme även till dina passagerare i baksätet vilket gör E-klass Cabriolet till en glidarbil för hela familjen. Efter att ha spenderat ett X antal timmar på att bara glida framåt i lagom takt känner jag mig fullkomligt nöjd med den körupplevelse som Mercedes-Benz E450 erbjuder.

Men det vore inte en recension à la FyraHjul om vi inte tog vara på de köregenskaper som vi samlat på oss under år av frenetisk fortkörning i datorspel som Need For Speed och Grand Theft Auto. Efter några snabba tryck är ”Sport+” körläget inlagt, vilket genast förstärker motorljudet och gasresponsen. E-klassens betryggande energi har förvandlats till en stöddig och brådsint sådan och känslan av att bilen vill skjuta i väg blir närvarande. Ett bestämt tryck med högerfot och E450 har fått precis som den vill. Med sina 367 hästkrafter går det undan och den sexcylindriga bensinmotorn bjuder på skönsång samtidigt som du flyger nedför vägen för att hinna ta dig hem innan sommaren tar slut och regnet nalkas. Mercedes E450 tar sig an rollen som motorvägscruiser med inlevelse och övertygelse, det är där den hör hemma. Oavsett om du flyger fram likt en tysk motorjournalist på Autobahn eller om du stillsamt rör dig framåt längs de svenska motorvägarna så gör E450 det med bravad.

Om du är av den typen som tycker det är för stillsamt att sola på stranden och hellre gör det samtidigt som en uppsättning däck skriker efter grepp utmed en kurvig landsväg kan E450 göra det också. Det går allt annat än långsamt när bilen rör sig längs kurviga vägar och man blir imponerad över hur följsam bilen när man tvingar in den i svängarna. Men det är trots allt en tung bil som med sin cabriolet väger in på strax över två ton. Och det märks. Bilen känns tung vilket märks vid hårda inbromsningar och snabba svängar. Rallykörning blir därav ett svårt moment, så om det är det du är ute efter är någon av E-klassens sportigare konkurrenter det bättre köpet, som exempelvis en Audi S5. Men det är inte riktigt någon konkurrent som lyckas konkurrera med E-klassens bekvämlighet och smakfulla image så vilken bil som passar dig bäst handlar mest om du identifierar dig mest som en lugn livsnjutare eller som Michael Schumacher.

Avslutning

Sommaren är kort, det mesta regnar bort. Att maximera varje soldag vi får i vårt avlånga land må vara en stundtals komplicerad uppgift men blir ack så mycket enklare med en Mercedes-Benz E450 Cabriolet på uppfarten. Med ett graciöst yttre, en tipptopp interiör och bekväma köregenskaper är den således den perfekta cabrioleten för personen som hellre tar den natursköna kustvägen än den Silverstoneinspirerade vägen. Det må vara ett dyrare alternativ än några drinkar på uteserveringen och en tripp till badstranden men ett betydligt värdefullare sådan. Och i slutändan är det väl det som spelar roll när man vill få ut det yttersta av sin semester.

Körglädje 7/10

Komfort 9/10

Lust att äga 7/10

Exteriör 8/10

Interiör 9/10

Praktikalitet 6/10

Prisvärd 7/10

Sammanfattning: Recension av Mercedes-Benz E450 4Matic Cabriolet

7,57

Det självklara valet för soldyrkaren som vill ta den sceniska vägen.
Vill du läsa mer?

Recension: Alpine A110S – Fransk rallyhistoria återupplivad

Kommentarer inaktiverade.