Ford Mustang GT 55th Anniversary Edition – Den amerikanska hästen fyller 55 år!

0
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
12
13
14
previous arrow
next arrow
0
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
12
13
14
previous arrow
next arrow
Världens mest sålda sportbil fyller 55 år och för att fira detta faktum har Ford släppt en specialversion av sin ökända muskelbil: Ford Mustang. Den amerikanska muskelbilen som redan sitt födelseår 1964 blivit en ökänd symbol för den åttacylindriga sugmotorn. För att ta reda på om födelsedagsbarnet fortsatt lever upp till sitt rykte som topprankad sportbil har vi denna vecka testat Ford Mustang 55th Anniversary Edition!

Test: Ford Mustang GT 55th Anniversary Edition

Årsmodell: 2020.
Motor: Åttacylindrig bensindriven sugmotor.
Toppfart: 250 km/h.
0-100 km/h: 4,6s.
Vikt: 1743 kg.
Pris: från 647 800kr.
Skatt: 18816kr. (4034kr från år 4).

Ford Mustang GT 55th anniversary edition

Den klipska läsaren kan vid det här laget ha märkt att något inte riktigt stämmer i introduktionen till denna artikel. 1964 plussat med 55 resulterar ju inte i 2022, vilket är året denna artikel är skriven. I stället blir svaret 2019. Nu frågar du dig kanske om det är recensenten som har matematikkunskaper som ett dagisbarn eller om något annat är lurt? Svaret är både och. Ford Mustang GT 55th Anniversary Edition släpptes faktiskt redan år 2019 och det är denna årgång pressbilen vi har fått äran att testa tillhör. Sammanfattningsvis skiljer sig inte bilen avsevärt från ursprungliga Ford Mustang GT. Mer om dessa få skillnaden kommer nämnas i texten nedan, men du behöver inte oroa dig. Under huven finns fortfarande den mytomspunna åttacylindriga sugmotorn som levererar 450 hästkrafter kopplad till en sexväxlad manuell växellåda.

Instagramvänlig

Exteriört sett är det få skillnader gentemot en “vanlig” Ford Mustang GT. Man har gett födelsedagsbarnet exklusiva fälgar i present och målat svarta stripes på sidokjolarna och motorhuven. Den största skillnaden är dock den exklusiva limegröna färgen som klär chassit. En färg som drar till sig uppmärksamhet som lotterivinster drar till sig avlägsna släktingar. Var man än kör ser man att folk vilar sina ögon på den skrikgröna muskelbilen vilket gör 55th Anniversary Edition till en riktig ögonfångare. Ett attribut som många säkert kommer älska och andra tycka om lite mindre. Personligen innehar jag ett uppmärksamhetsbehov större än Sveriges Influencerelit kombinerat och njuter därav av bilens djärva utstrålning.

Top Gun på en tight budget

Om du av någon anledning glömmer bort bilens ursprungsland blir du snabbt påmind när du hoppat in i körkupén. Amerikanskt är nyckelordet med plastig och något billig interiör. Det numera utdaterade infotainmentsystemet drivs förmodligen av Windows 98. Visserligen bjuder födelsedagsbarnet på en kolfibertäckt instrumentpanel men annars förblir interiören densamma som i vanliga Ford Mustang GT. Men en enkel och billig körkupé behöver inte enbart vara negativt. Vi uppskattar enkelheten som Ford Mustang levererar och det är uppfriskande att slippa tänka på diverse tekniska leksaker och enbart fokusera på körkänslan denna exalterande sportbil bjuder på. Och trots bilens minimala interiör bjuds det ändå på vissa häftiga detaljer som lyfter upp helhetsintrycket, som exempelvis switcharna i mittenpanelen som ser ut att komma direkt från ett stridsflygplan. Detta leder till att man känner sig som Tom Cruise i Top Gun när man flyger fram längs vägarna.

Beroendeframkallande körglädje

Hur är det att köra en frustandes muskelbil med 450 hästkrafter då? Precis som du tänker, magiskt. Det finns en klar anledning till varför Ford Mustang år efter år fortsätter vara en av världens mest sålda sportbilar, och det är för att trycka plattan i mattan i en Ford Mustang är en hårresande upplevelse. Den åttacylindriga sugmotorn vrålar som ett lejon och marken vibrerar när sportbilsikonen kommer flygandes nedför vägen. Motorljudet är lika beroendeframkallande som heroin och om det inte vore för att bensinpriset numera ligger på samma prisnivå som heroin hade jag aldrig släppt gasen.

Men att varva ner i hopp om att spara in på ödesdigra bensinpengar är inte allt för dumt det heller. Ford Mustang är i grunden en så kallad GT-bil. En Grand Tourer som gärna ligger och såsar i högerfilen. Körkupén är faktiskt fruktansvärt bekväm och exkluderar man det minimala benutrymmet för eventuella passagerare i baksätet så finnes det gott om utrymme inuti bilen. Trots maffiga fälgar och något styv fjädring bjuder muskelbilen på en mjuk och bekväm färd. Vad som är tydligt är att Ford Mustang GT briljerar på stora landsvägar och motorvägar. Raka vägar där bilen får en chans att antingen slappa av och göra det en Grand Tourer gör bäst, eller bjuda på hårresande spänning i form av en maffig sugmotor som får föraren att dra på smilbanden så fort gaspedalen vidrörs.

Det är först när man som förare får för sig att slänga runt den tunga muskelbilen som en plastpåse i vinden längs mindre och kurvigare vägar som man märker Mustangens körmässiga brister. Det är en tung bil, vilket ständigt känns av vid dynamisk körning. Den är något svårkontrollerad och oberäknelig vilket leder till att jag som förare känner mig osäker när jag försöker ta fram min inre Max Verstappen. Något jag inte är ensam om utifrån antalet: ”Ford Mustang Crash Compilations” videos som finns tillgängliga på nätet. Trots att jag älskar manuella växellådor lika mycket som en viss TV-profil älskar att besöka skeva lägenhetshus mitt i natten får jag aldrig någon riktig känsla för Mustangens manuella växellåda. Kanske för att kopplingen är lika kommunikativ som en dirigent utan armar. I vilket fall bestämmer jag mig för att om jag någon dag ska äga en Mustang så ska den drivas av en automatisk låda.

Men som tidigare nämnt är det faktiskt en amerikansk muskelbil vi har att göra med. Och oavsett hur mycket vi svenskar älskar att kalla Ford Mustang för en sportbil, vilket den på ett sätt är, så är den betydligt mer muskelbil. En bil vars syfte inte är sätta vassa varvtider eller att vara en kompetent rallybil utan syftet är att erbjuda en häftig bil med alldeles för mycket hästkrafter till ett pris som gör det möjligt för den stora massan att faktiskt äga bilen. Och på detta är Ford Mustang GT briljant.

Slutsats

Det är svårt att inte älska Ford Mustang GT. Genom att tillhandahålla en bil med en mycket generös drös hästkrafter med en uppseendeväckande exteriör till ett konkurrenskraftigt pris fortsätter Ford skapa succé med Ford Mustang. Kopplingen hade visserligen behövt gå en kurs i kommunikation och körkupéns tekniska aspekter hade mått bra av en uppgradering men det är ting som snabbt är förlåtet när den åttacylindriga sugmotorn öppnar upp och vrålar. Det är numera ett välbeprövat recept hos Ford men ett recept som är stabilt nog för att fortsätta håva in kunder i enorma mängder ett bra tag framöver.

Körglädje 8/10

Komfort 7/10

Lust att äga 8/10

Exteriör 8/10

Interiör 6/10

Praktikalitet 5/10

Prisvärd 8/10

Sammanfattning: Recension av Ford Mustang GT 55th Anniversary Edition

7,14

Elbilar i all ära men den åttacylindriga sugmotorn kommer alltid finnas i mitt hjärta.
Vill du läsa fler tester?

Recension: Ford Mustang Bullitt – Glädjepiller i amerikanskt format

Kommentarer inaktiverade.