Toyota GR Yaris – Rallystjärnan bland pensionärssegmentet

1
2
3
4
5
6
8
previous arrow
next arrow
1
2
3
4
5
6
8
previous arrow
next arrow
När Toyota avslöjade Toyota GR Yaris strax innan årsskiftet 2019 blev den gatlegala rallybilen snabbt en stor snackis i bilvärlden. Och inte konstigt är det i och med det japanska bilmärket nu för tiden främst förknippas med ekonomibilar skapade för att på ett billigt och driftsäkert transportera människor mellan A och B. Den någorlunda insatta vet dock om att Toyota är legender inom rallyvärlden då de skapat rallybilar som Toyota Corolla WRC som för evigt skrivit in sig i historieböckerna som rallyhjältar. För att se om det japanska bilmärket fortfarande kan tillverka rallybilar som kommer att idoliseras i flera decennier framöver har vi denna vecka satt Toyotas nya rallyvapen: GR Yaris på ett rejält test!

Test: Toyota GR Yaris

Årsmodell: 2022.
Motor: Trecylindrig turbomatad bensinmotor.
Toppfart: 230 km/h.
0-100 km/h: 5,5s.
Vikt: 1280 kg.
Pris: från 424900kr.
Skatt: 12032kr. (2010kr från år 4).

Toyota GR Yaris

När GR Yaris blev officiell kände jag som många andra en viss eufori. Detta på grund av att äntligen besannades mina innersta önskningar om en småbil med en kraftig arsenal av hästkrafter. I år efter åt har jag gått runt och väntat på en Toyota Aygo med en turbomatad V8:a under motorhuven och även om GR Yaris inte är just det så är det i alla fall ett steg i rätt riktning.

GR Yaris är en väglaglig rallyraket. Toyota har tagit sin populäraste pensionärstransportör och byggt om denna till något som skriker allt annat än slöa bingokvällar. Med en trecylindrig turbomatad bensinmotor på 241 hästkrafter, ett ombyggt chassi och explosiva köregenskaper ska GR Yaris leverera en hårresande rallyupplevelse.

Hot-hatch?

Det är lätt hänt att man blandar ihop GR Yaris med en hot-hatch. Den är både kompakt och dynamisk och besitter ett större kraftpaket under huven. Ett klassiskt recept på en nutida typisk hot-hatch. Detta är ett misstag jag är stolt nog att erkänna att jag begick. Konsekvensen av detta var att jag de första dagarna blev en av få besvikna motorjournalister.

Runt om i världen skriker journalister och bilfantaster om vilket underverk till bil GR Yaris är men jag kände inte av det. Ett tiotals mil längs blandade varianter av vägar är avverkade men främst känns GR Yaris som en Toyota Yaris med stora muskler och som lider av grov dryckesproblematik. En typisk hot-hatch stökar till det vid varje givet tillfälle med ett hetsigt temperament och en sprallig personlighet, men GR Yaris är i stället sansad och lättberäknelig. Lite för sansad och lättberäknelig. Jag är van vid att en hot-hatch får mig att känna mig som en odödlig daredevil bara jag kör ner till ICA men GR Yaris är så pass kontrollerad i vardagliga situationer att man oftast glömmer bort att man inte sitter i en vanlig pensionärs-Yaris.

Rallykingen

Det var inte förrän dag tre av min vecka med GR Yaris som jag förstod hur katastrofalt fel jag hade. På dag tre var en liten avstickare till México inplanerad där vi skulle ha möjlighet att testa på bilen ordentligt längs tajta och kurviga landsvägar. Djupt inne i den laglösa skogen gömde sig flera kilometer av sladdriga asfalts- och grusvägar som senare skulle visa sig ge Toyota GR Yaris en ordentlig match.

För det är först när matchar ihop Méxicos kurviga skogsvägar med GR Yaris som den lilla rallybilen kommer till sin rätt. Mina tidigare ord om hur besviken jag var fick jag snabbt äta upp. Krön efter krön bjöd GR Yaris på en körupplevelse som både var hårresande och skrattretande. Bilen är lätt att kontrollera och trots att jag är en orutinerad rallyförare får GR Yaris mig att känna mig som en finsk rallytalang som plöjer igenom skogen utan någon tanke på eventuell morgondag. Genom att ändra körläge kan bilen gå från att främst vara framhjulsdriven till att mer kraft skickas ut till bakhjulen. Något som man tydligt märker skillnad på när man kör bilen som det är tänkt att den ska köras. En bakhjulsdriven Yaris med närmare 300 hästkrafter visade sig vara det perfekta redskapet för att ta sig an skogen. En lite tråkig egenskap är dock att GR Yaris har en tendens att understyra, oavsett om en majoritet av kraften skickas till bakhjulen.

Men det behöver inte krossa dina drömmar om att drifta dig igenom kurvor i en Yaris då handbromsen är konfigurerad för att koppla från bakhjulen vid användning vilket är en fruktansvärt rolig gimmick. Hade du berättat för mig för några år sedan att Toyota skulle uppmuntra till så kallade ”handbrake-turns” hade jag aldrig trott dig.

Väl ut på vägar där GR Yaris kan visa sin fulla potential förstår jag den största skillnaden på GR Yaris och en hot-hatch. En hot-hatch är löjlig. Dess köregenskaper är löjliga, de är byggda för att nå ut till förarens barnasinne. GR Yaris är allt annat än löjlig. Toyota har inte byggt bilen för att du som förare ska småfnissa hela vägen fram till ICA utan för att du ska sitta fastklistrad när du försöker slå tidsrekord längs finländska rallysnår. Förstår man vad det är för bil man har att göra med är det inget annat än en ren fullträff.

Jag är enlightened – men jag är inte rätt kund

Vilket leder vidare in på att om du är en människa som vill rollspela Colin McRae vid sidan av ditt alldagliga vardagsliv finns det inget bättre alternativt än GR Yaris. Förmodligen lär du ha GR Yaris som andra bil och något vettigare som vardaglig bruksbil. Men om du inte har ett jätteseriöst rallyintresse lär du tycka om en vanlig hot-hatch mer. En bil som inte är lika kompetent längs rallysnåren men som ändå kan bjuda upp på dans om du väl tar dig dit samtidigt som den kommer vara betydligt mer exalterande än en GR Yaris vid vardagskörning.

Slutsats

GR Yaris har fångat motorjournalisters hjärtan världen över, och varför är fullt förståeligt. Toyota har tillverkat ett rallymonster som du kan framföra på de allmänna vägarna till och från rallyslingorna. Tokseriösa köregenskaper med ett grymt chassi och ett arsenal av hästkrafter gör varje rallyrunda till ett äventyr du sent lär glömma. Men är du ute en sportig och kompakt bil som är tänkt att användas varje dag borde du snegla åt en hot-hatch i stället. GR Yaris må vara king djupt inne i skogarna men på de allmänna vägarna påminner den alldeles för mycket om en vanlig Yaris och jag är inte redo att gå i pension ännu. Ska bilen användas till vardags kommer en hot-hatch göra dig lyckligare då de oftast leker ”hela havet stormar” vid varje givet tillfälle.

Körglädje 8/10

Komfort 6/10

Lust att äga 7/10

Exteriör 8/10

Interiör 7/10

Praktikalitet 4/10

Prisvärd 5/10

Sammanfattning: Recension av Toyota GR Yaris

6,43

Trodde aldrig jag skulle köra 230 km/h i en Toyota Yaris. 2022 har varit ett märkligt år.
Vill du läsa fler tester?

Recension: Ford Mustang Bullitt – Glädjepiller i amerikanskt format

Kommentarer inaktiverade.