Presskörning – Vi har provkört nya Ford Ranger!

Ranger Raptor
Ranger Raptor
Ranger Raptor
Ranger Raptor
Ranger Raptor
Ranger Raptor
Ranger Raptor
Ranger Raptor
Ranger Raptor
1
4
2
2021_FORD_RAPTOR_SE_11
2021_05_FORD_RANGER_STORMTRAK_04
5
8
9
10
12
6
1
4
2
2021_FORD_RAPTOR_SE_11
2021_05_FORD_RANGER_STORMTRAK_04
5
8
9
10
12
6
previous arrow
next arrow
Behöver du en bil som kan frakta gods i offentlig- eller privat regi utan att smutsa ner interiören är en bil inom pickupsegmentet för dig. Ett segment som sedan en tid tillbaka domineras av Ford Ranger. Modellfamiljen Ford Ranger som nu fått sig en kosmetisk uppdatering. För att sätta den populära modellfamiljen på ett rejält test har vi tillsammans med Ford förflyttat oss till det land i Norden som ser off-road körning som en vardagshobby, nämligen Finland för att klättra fram i de finländska skogssnåren.

Test: Ford Ranger Raptor

Årsmodell: 2022.
Motor: Fyrcylindrig, diesel. 213hk, 500 Nm.
Kraftöverföring: Tioväxlad, automat.
Toppfart: 170 km/h.
0-100 km/h: 10,5 sek.
Vikt: 2510kg.
Pris: från 642 480kr.

Ford Ranger

Modellutbudet inom Ford Ranger lyder som följande: Ranger Wolftrak, Ranger MS-RT, Ranger Stormtrak och Ranger Raptor. Fyra modeller som bjuder på olika personligheter vilket medför att det finns en pickupbil för samtliga ändamål. Vill du ha en sportig arbetsbil som passar lika bra ute på fältet som på Autobahn är MS-RT modellvalet för dig. Om du däremot är av den sort som anser att vägar gjorda av asfalt är överskattat och att ett mindre berg bara är ett hinder som behöver överkommas är Raptor som klippt och skuren för dig.

Det är dock enbart två modeller som landar i Sverige. Ranger Stormtrak och Ranger Raptor. Stormtrak är en exklusiv pick-up som är menad till dig som lever det aktiva livet som behöver en bil som kan ta sig fram lite här och var samtidigt som du ser ut att vara ballast i stan. Så vida ingen i din stad äger en Ranger Raptor för där pratar vi en bil som fångar blickar. Redan vid första ögonkastet förstår man att Ford Ranger Raptor är en pickup som inte ser hinder, bara möjligheter.

Glitter och glamour

En vanlig tanke om en arbetsbil i form av en pickup är att det ofta är en ograciös och enkel bil. En bil vars inredning är nersmetad med lera och består av en simpel instrumentpanel vars största syfte är att agera hylla åt hopskrynklade McDonaldspåsar. En fördom som Stormtrak försöker ta hål på med en exklusiv image. Insidan huserar en genomtänkt interiör som till stora delar består av läder och exklusiva detaljer, som de röda sömmarna som löper längs ratten och sätena. Utsidan pryds av en exklusiv röd lack och förfinas med detaljer målade i svart. Lädersätena bjuder på en hög komfort och tillsammans med bilens vältänkta interiör spenderar man gärna många timmar i körkupén, oavsett om bilen körs mellan olika byggjobb eller om den används inom det privata friluftslivet.

Under huven återfinns samma dieselmotor och växellåda som fanns i den tidigare generationen. Det är ingen Ranger F-150 men med sina 213 hästkrafter och 500 Newtonmeter tar sig bilen fram väl längs de finländska motorvägarna utan att behöva panikbromsa för de återkommande fartkamerorna. Stormtrak fungerar även utanför asfalten och tar sig an många av de hinder off-road körning kan medföra. Men en relativt låg markfrigång skapar snabbt problem när hindrena börjar bli av den större storleken. Lyckligtvis har Ford en lösning för dig som vill ta dig an större utmaningar, och den stavas Ford Ranger Raptor!

Kebnekaise vem?

Efter en spännande provkörning av Stormtrak var det dags att hoppa in i Ford Ranger Raptor för att ta mig an off-road banan som går vid namn: ”Raptor Road.” (Detta var inget PR-trick från Fords sida, utan den finländska ägaren av banan är helt enkelt ett så stort fan att han valt att namnsätta banan efter Ford Ranger Raptor).

Med en instruktör från Ford sittandes i passagerarsätet och en branschkollega i baksätet rullar vi sakta ut mot banan och det dröjer inte lång tid förrän vi når det första hindret, en större, brant kulle med våt sten som underlag efter morgonens regnskur. Logiskt sätt tänker man att bilen kommer tappa fästet och glida ner igen så fort man ger sig på att åka uppför backen. Men Ranger Raptor trotsar det man lärde sig under högstadiets fysiklektioner och tar sig sakta, men säkert uppåt. Raptorns breda däck sitter som fastlimmade i stenkullen och min tidigare nervositet förvandlas till en stöddighet. Varför ta gångvägen upp för Kebnekaise när Raptor lättsamt kan klättra upp längs bergssidan?

Nåväl, tillbaka i verkligheten bjöd off-road banan på ett flertal hinder. Alltifrån tajta skogssnår där man behövde hitta en vägbana mellan stora stenar, till gyttjedränkta skogsvägar. Samtliga hinder tog sig Ranger Raptor an med bravad. Eller ja, förutom ett. En del av off-road banan bestod av en lerig passage som tack vare morgonens regn numera kunnat figurera som ett gyttjebad. En sväng in för tidigt från mitt håll resulterade i att bilen fastnade och trots ett ihärdigt försök från min sida så ville bilen inte komma upp på spår igen. Men som enda journalist på eventet som lyckades med bedriften att fastna får jag nog skamset anteckna ner detta som ett handhavande fel, och inte bilens. Minst sagt då Fords egna utnämnda off-road expert fick upp den på spår nästan omedelbart efter att ha stampat plattan i mattan som om det inte fanns någon morgondag.

Raptor + Zlatan = Sant

Ranger Raptor skryter med en kaxig exteriör och precis som Zlatan Ibrahimovic så lever den även upp till dess kaxiga utstrålning. Med en schysst markfrigång och samma välutvecklade drivlina som i Stormtrak känns det som att det inte finns något Raptor inte kan ta sig an. Samtidigt som det aldrig känns som en riktig utmaning för Raptorn, vilket ger även den mest osäkra off-road föraren självsäkerhet nog att ta sig an det mesta. Personligen undviker jag off-road spår som pesten men bakom ratten på Ranger Raptor känns det plötsligt inte som en dum idé att sneda genom grannens åkerfält för att ta mig snabbare till affären.

Slutsats

Ford Ranger är marknadsledaren inom den svenska pickupmarknaden och det är inte svårt att förstå varför. Med ett spännande yttre och grymma köregenskaper både på asfalt och off-road blir bilen ett givet köp för yrkesföraren eller för personer som lever ett aktivt liv. Stormtrak bjuder på både en bekväm och exklusiv färd, oavsett om vägunderlaget består av asfalt eller jord. Men stjärnan i familjen förblir Ranger Raptor. Pickupbilen som inte tar en förlust. En häftig image och off-road egenskaper som får bergsbestigning att liknas med att stjäla godis från småbarn landar ett högt ”vill-ha” betyg hos samtliga som precis som finländarna ser off-road körning som en vardaglig syssla.

Sammanfattning: Test av Ford Ranger
Ford Ranger fortsätter med Ranger Raptor i täten vara herren på täppan inom Sveriges pickup-segment!
Vill du läsa mer?

Recension: Volvo XC60 T6 – Fjällvärldens hjälte

Kommentarer inaktiverade.