Range Rover Sport SVR – Kungen av vänsterfilen

Range Rover Sport SVR
Range Rover Sport SVR
Range Rover Sport SVR
Range Rover Sport SVR
Range Rover Sport SVR
Range Rover Sport SVR
Range Rover Sport SVR
Range Rover Sport SVR
Range Rover Sport SVR
Range Rover Sport SVR
Range Rover Sport SVR
Range Rover Sport SVR
Range Rover Sport SVR
Range Rover Sport SVR
Range Rover Sport SVR
Range Rover Sport SVR
Range Rover Sport SVR
7
1
14
8
10
9
12
11
15
5
13
6
4
3
2
17
16
previous arrow
next arrow
7
1
14
8
10
9
12
11
15
5
13
6
4
3
2
17
16
previous arrow
next arrow
Range Rover – Land Rover:s submärke för dig som vill kunna ta dig fram i även den mest förrädiska terräng utan att smutsa ner skorna. Den mest dynamiska modellen inom submärket, Range Rover Sport ska tillhandahålla en sportig körupplevelse för föraren men samtidigt behålla den exklusivitet som submärket grundar sig på. Värstingmodellen inom modellfamiljen symboliseras med beteckningen: ”SVR” – Special Vehicle Racing och är således märkets mest extrema modell med kraftresurser som heter duga. Kanske är det just därför skurkarna i senaste Bondfilmen valde just SVR-varianten när de jagade efter den brittiska underrättelseagenten längs krokiga skogsvägar. Denna vecka har vi därför tagit oss an rollen som buse inom Bondvärlden och provkört nya Range Rover Sport SVR!

Test: Range Rover Sport SVR

Årsmodell: 2021.
Motor: Åttacylindrig, kompressor.
Kraftöverföring: Åttaväxlad, automat.
Toppfart: 283 km/h.
0-100 km/h: 4,3.
Vikt: 2302kg.
Pris: från 1 782 900kr.
Bränsleförbrukning: 12,8 l/100km
Skatt: 24487kr.

Range Rover Sport SVR

Bilen som vi denna vecka recenserar är herren på täppan inom Land Rover:s modellutbud. Med Range Rover Sport SVR vill Land Rover ta fram modellens dynamiska sidor och bevisa att deras lyxmodell inte bara tar sig fram bäst off-road utan också att den gör det snabbast. Sport SVR kombinerar Range Rover:s lyxiga attribut med en blodtörstig kompressormatad åttacylindrig bensinmotor som får ner hela 575 hästkrafter till hjulen, vilket gör denna SUV:en till något alldeles speciellt. Denna råa motorstyrka med Range Rover Sports tuffa och exklusiva utsida gör att bilen närmast konkurrerar med marknadens kaxigaste SUV:ar, såsom Lamborghini Urus och Porsche Cayenne Turbo.

Stöddigare bil får man leta efter

Vi har sagt det förut och vi säger det igen. Range Rover Sport är marknadens snyggaste SUV och det är inget som kommer få oss att ändra uppfattning. Land Rover har lyckats så väl med att balansera exklusivitet med kaxighet. Testexemplaret är målad i helsvart som kombinerat med de svarta 22-tumsfälgarna ger av en fruktansvärt stöddig look. Den väldesignade fronten ser aggressiv ut och det är svårt att tänka sig annat än att bilföraren framför dig på motorvägen blir lite skakig när lyxsuven dyker upp i backspegeln.

Range Rover + Miljöpartiet = En oväntad vänskap?

Utsidans exklusiva aura följer med in när man stiger in i körkupén. När man stiger in i en Range Rover så stiger man in i en värld full av strandhus i Cypern och odeklarerade kryptovinster. Man välkomnas av påkostad interiör och man märker snabbt att Range Rover likt miljöpartiet avskyr plast. I och med att det är SVR-varianten har man slängt in ett par skalstolar för att föraren inte ska flyga runder i bilen när den använder samtliga 575 hästkrafter i svängarna. Trots detta har stolarna inte förlorat sin bekvämlighet utan det är fortfarande väldigt komfortabelt att spendera ett stort antal timmar inuti Range Rover Sport SVR, vilket visar på att Land Rover tar vara på Range Rovers rykte som komfortabel lyxbil även om bilen besitter muskler nog för att jaga i kapp italienska sportbilar.

Tack vare bilens generösa innermått åker samtliga medpassagerare precis lika gott som föraren med givmilda benutrymmen bak och ett huvudutrymme som får en tumme upp av även dina längsta polare. Bagageutrymmet rymmer en hel arsenal av skidutrustning och IKEA-möbler och gör Sport SVR därför till en mer än godkänd familjeracer.

Range Rovers akilleshäl är dess föråldrade MMI-system. Även om vi uppskattar att man använder sig av två större skärmar i mittkonsolen som till synes ser premium och lättillgängliga ut så är systemet alldeles för långsamt när det tillhör en bil i miljonklassen. Exempelvis är knappen för att sätta i gång sportavgassystemet inbakad i MMI-systemet och vill du få Rangen att sjunga i samband med att du precis startat bilen och ska rulla därifrån, måste du tålmodigt vänta på att systemet ska ladda klart innan detta är görbart.

Rått, hänsynslöst och brutalt

Men ett långsamt MMI-system är snabbt bortglömt när man tagit sig ut på vägen. Range Rover Sport SVR fortsätter göra det Range Rover gör bäst – tar dig fram på bekvämaste möjliga sätt oberoende av vilken terräng bilen befinner sig på. Mil efter mil avverkas längs enformiga motorvägar men Range Rover gör resan till en fröjd med dess mjuka framgång. Farthinder blir förödmjukade när Rangen svävar över utan minsta bry om rådande hastighet och kullerstensgator som i många bilar tenderar ge fjädringen en högersmocka har inget att komma med när den bastanta lyxsuven manövrerar framåt.

När man trycker gasen i botten blir det snabbt klart varför Sport SVR är en favorit hos bovar i James Bond-antologin. Bilen växlar snabbt ner och slänger dig bakåt i sätet när dess närmare 600 hästkrafter föser bilen framåt. 0 till 100 km/h avverkas på strax över fyra sekunder, vilket är helt absurt när man tänker på att man sitter i en bil som väger strax under två och ett halvt ton! Inte ens Bonds Aston Martin klarar sig undan när SVR ligger hack i häl.

I SVR-modellen har Range Rover valt att styva till chassit för att öka den dynamiska körkänslan. Resultatet är en massiv lyx-SUV som gärna vill bli kastad runt tajta krök som om det vore en Miata. Detta kombinerat med Sport SVR:s häftiga kraftresurser gör det roligare än någonsin att köra en stor SUV. Men vad man får ha i åtanke är bilens massiva volym. Oavsett hur skarpa ingenjörer den brittiska bilfabriken anställer går det inte att komma runt fysikens lagar, och fysikens lagar säger att en bil som väger närmare två och ett halvt ton inte ska slängas runt som en Miata. Range Rover har gjort vad man kan och resultatet är en SUV som är mer dynamisk än någonsin, men hur man än vrider och vänder på det så är det en tung bil och det känns. Är du därför ute efter en rörlig SUV är någon av dess mindre konkurrenter kanske det vettigare valet. Även om jag inte skulle förespråka en SUV från första början om du är ute efter en dynamisk bil, då att bege sig till SUV-marknaden när man vill köra aktivt är som att åka till McDonalds när man vill äta kalorisnålt.

Range Rover Sport SVR mår alltså bäst på den lite bredare vägen. En väg där SUV:en kan utnyttja sin maktingivande storlek och hänsynslösa kraftresurser. Det är fullkomligt omöjligt att inte älska den råa SUV:en när man flyger nerför vägen och får njuta av farten och bilens ljudeffekter. Den stora V8:an på fem liter bjuder på motorljud utan dess like och slutar inte sjunga förrän varvmätaren visar nära 7000 varv i minuten. När du sedan släpper på gaspedalen kompletterar avgassystemet motorljudet med ett par rejäla smällar.

Om du verkligen har disciplinen till det har jag hört att det är möjligt att köra bilen med en bränsleförbrukning på strax över en liter per mil. Vilket är mer än godkänt för en racerbil till SUV. Detta är dessvärre en disciplin som är svår att bemästra då Range Rover Sport SVR vill att du ska ta vara på bilens brutala kraftresurser och den mästerliga ljudbild som efterföljer genom att konstant hålla dig i vänsterfilen som om du befann dig i bilens födelseland.

En dyr upplevelse

Range Rover Sport SVR bjuder därav på upplevelser som skapar ett starkt ha-begär. Men smakar det så kostar det. Prislappen för att äga detta monster till bil landar på strax under 1,8 miljoner kronor. Vilket är en hutlös summa med pengar. För 1,8 miljoner kronor kan du få mycket annat som exempelvis ett schysst hus ute i förorten, ekonomin för att försörja ett barn från födsel fram till barnet fyller 18 eller om Per Bolund får bestämma, en dunk diesel. Utöver det hiskeliga inköpspriset tillkommer en fordonsskatt på närmare 25 000 kronor per år samt en försäkringskostnad som jag inte ens vågar fundera på.

Slutsats

En vecka med Range Rover Sport SVR är en vecka av lyx, komfort men framför allt spänning. Lyx-SUV:en som sätter krut på vardagen genom att engagera samtliga av dina sinnen när du tar vara på bilens ursprung och erövrar vänsterfilen. Samtidigt bjuder bilens mjukare sidor på en ytterst komfortabel och exklusiv körupplevelse vilket gör att Sport SVR passar i samtliga situationer. Det som talar emot nuvarande Range Rover Sport SVR är dess höga prissättning som resulterar i att bilen oftast ses framföras av skumma typer i jakt på brittiska säkerhetsagenter. Men har du ekonomin för att äga denna bil lär du definitivt inte bli besviken då Range Rover Sport SVR är något av det absolut häftigaste SUV-segmentet kan erbjuda.

Körglädje 9/10

Komfort 10/10

Lust att äga 7/10

Exteriör 9/10

Interiör 8/10

Praktikalitet 9/10

Prisvärd 6/10

Sammanfattning: Recension av Range Rover Sport SVR

8,29

Var skriver man upp sig för att bli skurk i nästa Bondrulle?
Vill du läsa mer?

Recension: Range Rover Sport PHEV – Brittisk lyx på fyra hjul

Kommentarer inaktiverade.