Jaguar F-Type P450 – Den brittiska 911:an

4
5
6
7
8
9
11
12
13
14
0
1
2
3
previous arrow
next arrow
4
5
6
7
8
9
11
12
13
14
0
1
2
3
previous arrow
next arrow
Jaguar har länge positionerat sig som sportbilsmärket för finsmakaren. Exklusivitet är nyckelordet redan från start när de första skisserna till en ny bil börjar ta plats på Jaguars ritbord. Jaguars absolut sportigaste modell, F-Type, är inget undantag. Trots dess sportiga utstrålning och vansinniga prestanda ska dess deliciösa sida kunna attrahera även den mest malliga brittiska kunglighet. F-Type:ns dynamiska egenskaper gör att den hamnar i direkt konkurrens med sportbilens förfäder, Porsche 911. För att ta reda på hur den brittiska kungligheten står sig på sportbilsmarknaden har vi därför testat 911:an för finsmakaren, Jaguar F-Type P450 RWD R-Dynamic!

Test: Jaguar F-Type P450 RWD R-Dynamic

Årsmodell: 2021.
Motor: Åttacylindrig, kompressormatad bensinmotor.
Kraftöverföring: Åttaväxlad, automat.
Toppfart: 285 km/h.
0-100 km/h: 4,6s.
Vikt: 1660 kg.
Pris: från 1.192.900kr
Skatt: 15178kr.

Jaguar F-Type P450 RWD R-Dynamic

Bilen som vi har till vårt förfogande denna vecka är Jaguar F-Type P450 RWD Cabriolet. F-Type introducerades sent 2012 som en brittisk motsvarighet till Porsche 981 och är idag en välkänd sportbilsikon för personer som anser att exklusivitet är ett viktigt element vid bilköp. Den aktuella testbilen är bakhjulsdriven och drivs av en åttacylindrig bensinmotor med kompressor som är kopplad till en åttaväxlad automatlåda.

Konkurrerar med Kim K

Det är svårt att säga något annat än att Jaguar slagit huvudet på spiken när man designat nyaste faceliften av F-Type. Precis som tidigare versioner balanserar sportbilens utseende sin glamorösa aura väl med dess kaxiga personlighet. Ställer man nya F-Type bredvid sin föregångare märks det att de största skillnaderna hänt i fronten då man tagit efter BMW:s signaturtrick vid skapandet av en ny facelift, man har nämligen förstorat grillen. Den numera gapandes grillen tillsammans med de skarpa, avlånga framlyktorna skapar en skräckinjagandes look. Bak på bilen har de brittiska kreatörerna i stället för BMW, valt att följa Porsches mantra när det designas nya 911or: ”Why change something that isn’t broken?”. Bakdelen ser i princip identisk ut, vilket är helt rätt val enligt oss. Jaguar F-Type:s bakre sida är ikonisk och ger bilen en supersportbilskänsla då man på långt håll lätt blandar ihop bilen med en italiensk häst. Baksidan bjuder därav på en minst lika häftig look som bilens front och jag vill argumentera för att F-Type innehar en av bilvärldens absolut snyggaste bakdelar då den enda egentliga sanna konkurrenten är Kim Kardashian.

Raffinerad interiör

Inuti bilen har man använt den begränsade ytan som en tvåsitsig sportbil medför väl. Trots att jag är över 190cm sitter jag bra bakom ratten och känner aldrig att det är särskilt trångt. En medpassagerare på strax över två meter passade även in i passagerarsätet och klagade aldrig på att det var obekvämt, även om han var tvungen att vika in benen som om vi åkte ekonomiklass med Ryanair. Det ledande nyckelordet: ”Exklusivitet” märks av inne i körkupén. Materialvalet känns lyxigt och påkostat och man känner därför sig speciell när man glider fram i F-Type. Favoritdelen för oss är den välplanerade mittenkonsolen som ger föraren tillgång till samtliga funktioner man kan tänka sig behöva under färd utan att bli redundant. Somliga element är beprydda med kolfiberdetaljer (Huruvida det är äkta kolfiber eller inte låter vi vara osagt) vilket är ett välkommande element som intygar föraren om att man befinner sig i en bil som gärna flyger fram.

Jaguar har även tänkt på medpassageraren genom att infoga ett handtag till höger om mittenkonsolen som passageraren kan krama åt när föraren tar vara på bilens bakhjulsdrift och slänger den runt kurvor som Ken Block. Överlag är vi mycket imponerade av F-type:s interiör även om den inte är lika högteknologisk som exempelvis en Porsche 911:as interiör. Men vissa missar är svåra att förbise. Infotainmentsystemet känns dessvärre föråldrat och för långsamt för att sitta i en bil i miljonklassen. F-Type besitter från grunden ett schysst ljudsystem men om du inte köper till det extra surroundpaketet för närmare 50 000 kronor får du nöja dig med en högtalare i vardera dörr. Resultatet blir en ljudupplevelse som ger mig PTSD då jag får flashbacks till samtliga gånger jag startat en Youtubevideo och ljudet enbart spelas upp i vänster hörlur. Att inte kunna bjuda sina kunder på ett högtalarsystem som faktiskt spelar ljud i hela körkupén när bilen kostar närmare en miljon är hänsynslöst snålt och gör att jag föredrar högtalarsystemet i min privata Peugeot som kostar mindre än vad Jaguars tillvalssurroundsystem gör.

Excellenta köregenskaper

Men i den brittiska bilfabriken hittade man på en lösning som läker förarens PTSD. Lösningen stavas: ”V8a”. Under huven på F-Type P450 finner vi nämligen en maffig åttacylindrig bensinmotor med tillhörande kompressor. Utöver att ge bilen en hejdundrande acceleration bidrar även motorkonfigurationen till en magisk ljudupplevelse. Att dra ner cabrioleten och köra full patte resulterar i en närmast euforisk upplevelse som inte slutar förrän bränslekontot börjar sina tomt. När man sedan släpper gaspedalen för att försöka rädda de sista kronorna på kontot släpper F-Type en symfoni av smällar från de fyra avgasrören som kompletterar bilens exceptionella ljudupplevelse.

Det är rent ut sagt omöjligt att inte ha fruktansvärt kul bakom ratten på nya Jaguar F-Type. Häftiga fartresurser och kompetenta köregenskaper gör att jag flyger fram längs kyliga senhöstlandsvägar i ett raskande tempo. Bakvagnen släpper gärna när jag styr in bilen hastigt i kurvorna men gör det på ett så kontrollerat sätt att jag aldrig är rädd för att tappa kontrollen. Automatlådan är konstant med på noterna och vet vad jag som förare tänker göra härnäst innan jag själv vet om det. Det märks att Jaguar har lagt stor vikt på superba köregenskaper som gör att bilen kan konkurrera med de vassaste pjäserna på sportbilsmarknaden.

Vill man varva ner och ta med bilen på Gumball 3000 fungerar även det alldeles ypperligt. Bilen ligger fint längs motorvägen med en förvånansvärt låg bullernivå inuti körkupén. När omkörningar nalkas är det bara att stampa gasen i botten som om det inte finns någon morgondag och vips har man kört om en hel konvoj inom loppet av några sekunder.

Svag för sin motorstorlek

Men även om Jaguar F-Type P450 är löjligt snabb är det svårt att inte bli lite frustrerad. Bilen besitter som tidigare nämnt en motorkonfiguration som består av en åttacylindrig bensinmotor och kompressor som tillsammans skapar 450 hästkrafter. 450 hästkrafter är i snålaste laget för en motor av denna kaliber, vilket gör F-Type P450 till ett av marknadens mest nedtonade motoralternativ. Värstingmodellen inom F-Type, F-Type SVR, innehar samma motorkonfiguration men får ut hela 575 hästkrafter. Självfallet har Jaguar valt att ha det såhär för att differentiera de olika modellerna från varandra och för att Jaguar ser V8:an som ett viktigt element för att särskilja varumärket från sina konkurrenter men hade inte egentligen den genomsnittlige Jaguarkunden blivit lika glad även om det suttit en V6:a med kompressor som hade kunnat få ut 450 hästkrafter under huven?

Nåväl, dagens motorkonfiguration kan i alla fall ge chiptrimningsentusiasten en SVR-kopia till priset av en P450 genom att köra förbi det lokala biloptimeringsgaraget. Men Jaguar behöver nog inte bekymra sig allt för mycket för detta då jag lite fördomsfullt antar att den genomsnittlige Jaguarkunden inte hänger i dem delarna av stan.

Slutsats

Jaguar F-Type P450 är för dig som gärna vill ha en Porsche men som ofta lyxar till det med ett glas bubbel eller två till frukosten. Den nya faceliften bjuder på allt det man önskar sig av Jaguar och mer, och det är svårt att inte bli lite kär i bilen och dess eleganta image och busiga körupplevelse. Små missar går att finna här och där men överlag är Jaguar F-Type P450 RWD R-Dynamic ett klockrent val för dig som vill en exklusiv sportbil som självaste Queen Elizabeth hade kunnat åka runt i.

Körglädje 9/10

Komfort 7/10

Lust att äga 7/10

Exteriör 9/10

Interiör 8/10

Praktikalitet 5/10

Prisvärd 6/10

Sammanfattning: Recension av Jaguar F-Type P450

7,28

Porsche 911 fast för dig som anser att afternoon tea är höjdpunkten av dagen.
Vill du läsa mer?

Recension: Range Rover Sport SVR – Kungen av vänsterfilen

Kommentarer inaktiverade.