Kia EV6 AWD – Årets bil 2021?

11
1
2
8
4
7
9
6
5
10
previous arrow
next arrow
11
1
2
8
4
7
9
6
5
10
previous arrow
next arrow
Kia har i Sverige kanske inte gjort sig kända för att vara ett särskilt upphetsande bilmärke. Bortsett från exkursionen man gjorde med den sportiga sedanen Stinger har Kia snarare förknippats med att tillverka mindre bilar i budgetsegmentet. Det, i kombination med att man på alla bilar erbjuder sju års nybilsgaranti, har mynnat ut i ett recept vi svenskar verkar uppskatta då vägarna tycks krylla av dem sydkoreanska skapelserna, men med den elektriska omställningen har alla tillverkare återigen lika villkor och därmed en möjlighet att rebranda sig själva. Kia har med bilen EV6 tagit chansen. Den helt nya och tekniskt avancerade plattformen har skapat skalvvågor genom både internet och gammelmedia. Som tonåringar på högstadiet lider vi på FyraHjul av brutal FOMO, så för att se efter om bilen lever upp till den höga hypen har vi därför testat nya Kia EV6.

Test: Kia EV6 AWD

Årsmodell: 2022.
Motor: Dubbla elmotorer.
Toppfart: 185 km/h.
0-100 km/h: 5,2s.
Vikt: 2185 kg.
Pris: från 584 900 kr.
Privatleasing: 4995 kr/mån.
Skatt: 360kr.

Kia vänder blad

Exteriört är det tydligt att Kia påbörjar ett nytt kapitel. EV6an liknar ingenting de sydkoreanska fabrikerna tidigare producerat. De smala strålkastarna i kombination med den korta och brant sluttande motorhuven går ej att ta miste på och fronten ser som helhet ganska spänstig ut. I alla fall i GT-line utförandet, vilken är den version som vi har till förfogande. Nu är vi på FyraHjul inga doktorander inom aerodynamik, men de infällda dörrhandtagen och den något fallande taklinjen ser ut att vara lika hal genom vinden som Nils van der Poel är på sina skridskor. Att lågt luftmotstånd minskar energiåtgången och ökar räckvidden är allmänt känt. I bak sträcker sig bromsljuset från sida till sida genom en lång LED-list och i profil syns det även att den agerar som en liten spoiler i form av en ankstjärt, inte helt olikt 70-talets Porsche 911. Kanske är det bara en konspirationsteori, men det känns inte alltför otroligt att det är Kia som låg bakom det virala Facebook-eventet som förenade miljontals personer i syftet att storma Area 51 som en täckmantel för att få inspiration till just EV6an. Tur var väl det att eventet aldrig tog steget från internet till verkligheten, men EV6ans design känns ändå som en nära perfekt avvägning mellan UFO och crossover.

Från Antarktis till Sahara

Som sig bör när man ska provköra bilar under i sena februari går vädret inte att lita på och under den vecka vi kör bilen stöter vi på flera av Sveriges årstider. Den kallaste vinter med snö och isgata varvas med strålande vårsol och torr asfalt. Och det ska visa sig att Kia i och med EV6 har byggt en mycket kompetent bil för samtliga årstider. SMHI delger orange-röda varningar för kraftiga snöfall, men det tycks inte skrämma EV6an. Efter att jag hjälpt till att gräva fram grannens Polo som tycks sitta tokfast i snön backar jag själv med tack vare fyrhjulsdriften ut över den höga snövallen plogbilen så fint byggt upp, lika självsäker och mallig som en Jeep Wrangler-förare som precis traverserat en vattenpöl i stadens centrum. Kanske är det till och med läge för FyraHjul att ställa upp i Dakarrallyt? Hur svårt kan det vara?

Det är heller inte bara bakåt fyrhjulsdriften driver på bra. Att få bilen på ställ är inte svårare än att följa de enkla instruktionerna från nöjesfältens radiobilar; ”Vrid på ratten och tryck på gasen”, i alla fall med snö på marken. Antisladdsystemet är också det väldigt förlåtande och tillåter mig i ren rallyanda att gå betydligt bredare än förväntat innan det griper in. Jag hittar till slut bilens snöläge vilket är betydligt strängare och troligen också stryper kraften från motorerna, vilket tar sig uttryck i en säkrare och mindre adrenalinfylld färd.

Mer körglädje än väntat

Befinner du dig på sydligare breddgrader utan snö finns det ändå en hel del körglädje att krama ur bilen. Som ett väldresserat fullblod tar den sig tack vare chassits inställning och den på grund av batteriets låga tyngdpunkt ledigt igenom snabba kurvor samtidigt som det finns gott om kraft kvar när man kommit ut på andra sidan. Med sina 325 hästar kan föraren som är villig, trots bilens vikt, till och med få sig en riktig spark i ryggen likt en gammal hederlig ”clutch dump”. Jag tror därför att det är väldigt få ur den förnuftiga målgrupp Kia normalt sett vänder sig till som hade satt plattan i mattan och ändå tänkt: ”Jag önskar att den var bra mycket snabbare”. Trots det kommer Kia under året att lansera en version med nästan 600 hästar. Skoj säger jag!

Trots dem fina orden ovan ska man komma ihåg att Kia EV6 inte är en sportbil utan en crossover och är därmed stabil som ett godståg på motorvägen samtidigt som det i kupén är lika tyst som i första klass på X2000. Autostyrningen verkar också ha full koll på vägen och omgivningen och gör ett mycket bra jobb med att hålla bilen i rätt fil. Dessvärre gör den konstanta mikrojusteringar för att styra bilen i rätt riktning. Till en början misstänkte jag att det var för att hålla föraren alert, men när medpassageraren undrar om jag försöker bekämpa konstanta sidvindar måste det snarare vara en bugg i stället för en feature.

Konkurrent till Rolls Royce?

Tar vi steget in i bilen märks det tydligt att bilen är designad som en elbil från grunden då vi möts av oceaner av utrymme. Speciellt i baksätet där benutrymmet mycket väl kan utmana en Rolls Royce eller en Mercedes S-klass, i alla fall på längden. Men det är nog också där likheterna mellan bilarna tar slut, för med stolarna i sig drar man inte det längsta strået. I en riktig lyxkryssare finns det knådande massage och vaddering i mängder. I Kians baksäte sitter jag i stället alldeles för lågt men samtidigt med huvudet i innertaket. Personen som betalar för bilen sitter väl allt som oftast i framsätet och där sitter man som tur är mer kungligt. Omfamnad av stolarna sitter jag stadigt och bekvämt och tillräckligt lågt för att det inte ska kännas som att jag rattar en traktor. Pluspoäng för att man i mittkonsollen, nära armstödet, placerat mattan för trådlös laddning av mobiltelefonen. Nära till hands, men inte så att den distraherar förare. Vi gillar också starkt heads-up displayen som med augumented reality guidar oss rätt bland avfarter och rondeller när vi navigerar på för oss okända gator. I övrigt känns infotainmentsystemet modernt och tillräckligt responsivt, men de läsare som varit med ett tag vet att avsaknad av trådlös Apple CarPlay förblir en plump i protokollet från mitt håll.

Under den stora skärmen sitter en kombination av fysiska vred och touchknappar som med ett tryck kan byta funktion mellan att justera klimatanläggningen och genvägar till infotainmentskärmen. Helst hade man såklart sett fysiska knappar för allt, men då det ger en så snygg och modern känsla väljer jag att se mellan fingrarna på det. Bilens backkamera förtjänar också ett särskilt omnämnande, så bra är den. När Cristopher Nolan kraschat den sista IMAX-kameran behöver nog inte Hollywood frukta, kan man sätta så här krispiga kameror som backkamera i en bil ska man nog kunna trolla fram rätt schyssta kameror för filminspelning också.

Slutsats

Kia EV6 har för några veckor sedan utnämnts till årets bil 2021. Tanken på att något annat än en elbil skulle vinna priset känns inte speciellt 2020-tal, så antalet konkurrenter till utmärkelsen är inte enormt många, men med det sagt är EV6an fortfarande en fantastiskt bra bil. En noga uträknad avvägning mellan komfort i den tysta kupén, körglädje från den oerhört reaktionssnabba drivlinan och praktikaliteten med de stora utrymmena och den snabba laddningen. Tack vare dem skenande bränslepriserna är det inte heller allt för svårt att räkna hem en uppsida i den ekonomiska kalkylen jämfört med en motsvarande bensin eller dieseldriven kärra. Går du i tankarna på en ny bil och en eldriven sådan är det inte läge att tveka. På grund av en oväntad stor efterfrågan och den ständiga chipbristen är väntetiden lång och det är här en kö du garanterat inte vill stå sist i!

Körglädje 7/10

Komfort 8/10

Lust att äga 8/10

Exteriör 7/10

Interiör 7/10

Praktikalitet 7/10

Prisvärd 8/10

Sammanfattning: Recension av Kia EV6 AWD

7,43

Det bästa vi importerat från Sydkorea sedan koreansk BBQ.
Vill du läsa fler tester?

Recension: Volvo XC40 P8 Recharge – Volvoraggarens mardröm

Kommentarer inaktiverade.