Volvo V90 B4 – Jag rullar, oavsett underlag

7
0
1
2
3
4
5
6
8
previous arrow
next arrow
7
0
1
2
3
4
5
6
8
previous arrow
next arrow
Sveriges kanske mest ikoniska familjepackåsna, Volvo V70 slutade tillverkas 2016 efter att ha spenderat nästan 20 år på produktionsbandet. En sorglig nyhet för samtliga radhusägare i Sverige som helt plötsligt fann sig med problemet om vad som nu ska pryda garageuppfarten. För att råda bot på medelsvenssons nytillkomna huvudvärk lanserade Volvo efterträdaren Volvo V90. Komplett med alla de egenskaper som gjorde Volvo V70 så folkkär i vårt avlånga land kompletterat med nytillkomna premiumegenskaper vars mål är att få kunderna som börjat snegla på de tyska alternativen att hålla sig trogna till den svenska favoriten. För att ta reda på huruvida Volvo V90 lever upp till dess föregångares folkkära egenskaper har vi tagit nya Volvo V90 B4 på ett typiskt mellansvenskt äventyr genom att bege oss till Sveriges skidmekka: Åre!

Test: Volvo V90 B4

Årsmodell: 2021.
Motor: Fyrcylindrig, diesel.
Kraftöverföring: Åttaväxlad, automat.
Toppfart: 180 km/h
0-100 km/h: 8,5 sek.
Vikt: 1894kg.
Pris: från 461.000kr.
Bränsleförbrukning: 5,2 l/100km (Blandad)
Skatt: 9849kr.

Volvo V90 B4

Pressbilen vi hade till vårt befogande var en tvåhjulsdriven Volvo V90 B4 mildhybrid. Kraften
kommer från en turbomatad fyrcylindrig dieselmotor som för ner 190 hästkrafter i backen genom
framhjulen. Mildhybridsystemet samlar elektricitet via motorbromsning och inbromsning som sedan
används vid acceleration. V90 B4 placerar sig som ett ”lagom” alternativ inom Volvofamiljen. Lämpat
för den som inte kräver något större kraftpaket och som vill pröva på en hybridlina men inte gå fullt
ut och införskaffa laddhybrid. Ett utmärkt val för dig som kanske inte har möjlighet att ladda bilen
hemma.

Imponerande interiör som alltid

Till synes är Volvo V90 mycket lik Volvo V70. Detta på grund av dess fyrkantiga karaktär och avlånga chassi. Exteriören har däremot tuffats till rejält och ser nu både kaxigare och dyrare ut. Plötsligt känns det betydligt coolare att ha en Volvo-packåsna på uppfarten utanför radhuset. ”Platinum Grey” färgen pryder V90:n galant och kombinerat med tonade bakrutor är det svårt att inte känna sig som en civilpolis.

Exteriören är över lag riktigt schysst men det bästa finnes ändå inuti körkupén. De ljusgråa textilklädda stolarna är både bland de snyggaste och mest bekväma stolarna jag haft tur att spendera tid i och ger interiören en rejäl skjuts åt det positiva hållet. Den ljusgråa textilen fortsätter längs dörrarna och instrumentbrädan och matchas med träinspirerade paneler som ger ett exklusivt intryck. Infotainmentsystemet är som vanligt i Volvo välfungerande och simpelt att använda. Orrefors-växelspaken är en trevlig touch och knyter ihop interiören som en av de bästa i bilvärlden för tillfället.

Man vet vad man får

En av Volvos mest betryggande egenskaper är att man alltid vet vad man får när man köper Volvo. Kanske är detta mest sant när det kommer till bilarnas köregenskaper. Oberoende av modell och motoralternativ är körkänslan i princip alltid densamma. Det finns aldrig någon dramatik utan bilen tar sig fram lugnt och metodiskt. Volvo V90 B4 är ingen undantag från denna regel utan bjuder på en mycket harmonisk åktur med en trygg och snål drivlina som vid behov även kan bjuda på en del kraft.

De snöbelagda vägarna som vi färdades på vägen till Åre var inget bekymmer för V90. Trots att pressbilen enbart var framhjulsdriven fann vi aldrig några bekymmer med att ta oss fram. I och med att vi reste utanför högsäsongen var vägarna stundtals helt tomma på medtrafikanter vilket gjorde det möjligt för oss att hålla en marschhastighet likt den som förekommer på Autobahn. Imponerade nog bjuder Volvon på samma lugn som valfri tysk premiumvagn bjuder på vid höghastighetskörning, ett tecken på hur nära Volvo kommit tyskarna i kampen om premiumkunderna.

Det var först när vi väl anlänt i Åre som avsaknaden av fyrhjulsdrift gjorde sig tydlig. Att parkera bilen nära backen kan bli ett problem då parkeringsplatser inte alltid hinner skottas, vilket gör att man blir beroende av kraft från samtliga fyra håll på bilen för att kunna trycka sig igenom de mindre snövallarna som skapas i parkeringsrutorna. Med vår framhjulsdrift blev det oftast ett uppdrag att hitta parkeringsplats då välskottade parkeringsrutor inte alltid är jätteförekommande vid skidbackarna. Vilket stärker den något uppenbara slutsatsen om att ifall du är en friluftsperson som vill ge dig ut på snöiga äventyr och off-road äventyr så är fyrhjulsdrift egentligen ett måste.

Vi kan däremot gå i god för Volvos fyrhjulsdriftssystem då Volvo XC60 T6 AWD som vi körde i Åre förra året tog sig fram precis var som helst. Snöäventyr likt de som syns på Discovery Channel var inget problem för SUV:en som tog sig fram i samtliga scenarion. Släng där med på fyrhjulsdrift på V90:n och du har en bil som inte räds snö. Cross-country är nog också att föredra då extra markhöjd lär behövas om du ger dig ut i lite utmanade terränger.

Slutsats

Volvo V90 är efterträdaren till Sverigefavoriten Volvo V70 som fångade svenssons hjärta landet över. Med samma praktiska karaktär som V70 och med en betydligt mer exklusiv och premiuminspirerade interiör och körkänsla fortsätter V90 på det segertåg som Volvo V70 startade. Motoralternativet B4 bjuder på en bekväm och metodisk körupplevelse för hela familjen och gör den därav till ett perfekt alternativ för diverse långresor. Är du och din familj mer lagda åt äventyrshållet kan det vara värt att snegla åt det fyrhjulsdrivna alternativet men den tvåhjulsdrivna varianten klarar av de flesta utmaningar den kan tänkas ställas mot.

Körglädje 6/10

Komfort 9/10

Lust att äga 6/10

Exteriör 8/10

Interiör 10/10

Praktikalitet 9/10

Prisvärd 6/10

Sammanfattning: Recension av Volvo V90 B4

7,71

Är det faktum att jag verkligen tycker om Volvo V90 ett tecken på att jag äntligen börjar mogna?
Vill du läsa fler tester?

Recension: Volvo XC60 T6 AWD – Fjällvärldens hjälte

Kommentarer inaktiverade.