Range Rover Velar P400e – Brittisk lyx på “lagom” vis

6
1
2
3
4
5
7
8
9
10
previous arrow
next arrow
6
1
2
3
4
5
7
8
9
10
previous arrow
next arrow
Vill du glida runt i det lyxigaste som finns i SUV-väg utan att bilens chassi kan förväxlas med ett kryssningsfartygs? Då är Range Rover Velar för dig! En av fyra modeller inom Land Rover:s lyxiga submärke: Range Rovers modellutbud. Velar placerar sig på tredje plats i storleksordningen och är därav ett dynamiskt och nerbantat alternativ. Range Rover har gjort sig kända för sina lyxsuv:ar som kan ta sig an den mest komplexa terräng samtidigt som dess lyxiga interiör gör att du drömmer dig bort till en lyxsvit i Monaco. För att testa hur Land Rover:s mellanbarn tar sig an uppgiften som lyxig off-road SUV har vi denna vecka provkört nya Range Rover Velar PHEV!

Test: Range Rover Velar P400e

Årsmodell: 2021
Motor: Fyracylindrig turbomatad bensinmotor, elmotor.
Kraftöverföring: Åttaväxlad, automat.
Toppfart: 240 km/h
0-100 km/h: 5,4 sek.
Vikt: 2233 kg.
Årsskatt: 360kr.
Pris: Från 840.900kr

Snyggt och påkostat i vanlig ordning

Range Rover är kända (i alla fall hos oss) för sina löjligt snygga suv:ar. Range Rover Sport må vara det snyggaste vi sett i SUV-väg någonsin och precis som sina större syskon placerar sig Velar också högt upp på snygghetsskalan. Exteriören utstrålar exklusivitet samtidigt som den ger en dynamisk känsla då chassit inte alls är lika stort och klumpigt som hos de större syskonen. Den del som står ut mest är den slimmade bakdelen då den går emot Range Rover:s typiska fyrkantiga karaktärsdrag. Snyggt oavsett, men en tydlig indikator på att det inte är the top of the line inom Range Rover:s modellutbud som ligger framför en på motorvägen.

Interiört bjuder Velar på en mycket trevlig upplevelse, vilket brukar vara fallet inom Range Rover. Trots en slimmad design finnes det gott om utrymme för fem passagerare med tillhörande packning. Lädersätena känns exklusiva och medför en stor komfort. Insidan känns överlag påkostad och det enda som egentligen är negativt är infotainmentsystemet som är för slött för en bil i Velar:s prisklass. Men det är som det alltid är med Range Rover, vill man ha den främsta teknologin i stället för brittisk exklusivitet får man handla tysk premiumvagn istället.

Ett strålande motoralternativ

Så, hur är Velar att köra när man kommer ut på vägen då? Som ni förmodligen kan gissa är det en mycket angenäm körupplevelse som väntar en. Att framföra en Range Rover kan närmast beskrivas med att köra på moln och Velar är inget undantag. Luftfjädringen gör att bilen nästintill svävar fram längs vägen och långa road-trips blir rena nöjesresor oavsett körtid.

Pressbilen var utrustad med en fyrcylindrig bensinmotor som tillsammans med en elmotor producerar 404 hästkrafter. Ett motoralternativ som tidigare även fanns tillgängligt hos Sport-modellen och som vi således testade 2020. Vad som kan sägas om den upplevelsen var att det var inget annat än ren katastrofal. En liten fyrcylindrigmotor kombinerat med en mindre elmotor visade sig inte vara tillräckligt för att framföra en så stor pjäs som Range Rover Sport på ett sofistikerat vis och resultatet blev att Range Rover numera enbart erbjuder sexcylindriga bensinmotorer kombinerat med elmotorer i deras Sport-modell. Så när jag fick nycklarna till Velar P400e var jag självklart orolig. Velar må vara lite mindre men det rör sig om ungefär 200 kilo i skillnad, och bilen väger fortfarande över två ton.

Men min rädsla visade sig vara obefogad, då P400e klär Range Rover Velar som en piratutstyrsel klär Johnny Depp. Velar P400e är kvick, riktigt kvick emellanåt. Att susa runt i Range Rover:s mellanmodell var en ren fröjd och trots att räckvidden är något klen vid enbart eldrift så fungerade det alldeles utmärkt i stadsmiljö. När situationen krävde det backade bensinmotorn upp elmotorn och resultatet blev en SUV som både kändes relativt dynamisk, lättgående och mycket komfortabel och förfinad.

Range Rover Velar P400e är en riktig fullträff inom SUV-världen. Vi älskar Range Rover Sport men en pjäs av dess storlek kräver en rejäl motor, och då blir prislappen ungefär det dubbla av vad en Velar P400e blir. Så, om du inte har ungefär två miljoner undanstoppade för att köpa en Range Rover Sport SVR så rekommenderar vi att du håller dig till Velar. Den är inte riktigt lika lyxig eller kaxig, men den är så pass nära att det är helt obefogat att lägga en tredjedel av priset till för en Sport-modell vars motor ändå inte kan leva upp till dess maktingivande intryck.

Slutsats

Range Rover Velar visade sig vara en mycket imponerade SUV, som bjuder på allt det där goda som man förväntar sig av en Range Rover. Kombinera detta tillsammans med en relativt ekonomisk körupplevelse och du har en SUV du definitivt inte kommer bli besviken på. Den lider av samma tråkiga infotainmentsystem som sin storebror, men köper du en Range Rover gör du det för den eleganta körupplevelsen, inte för dess teknologiska ting. Såvida du inte har alldeles för mycket pengar i fickan du absolut vill bli av med så är Range Rover Velar det självklara valet när det kommer till köp av Range Rover.

Körglädje 8/10

Komfort 9/10

Lust att äga 7/10

Exteriör 8/10

Interiör 9/10

Praktikalitet 9/10

Prisvärd 7/10

Sammanfattning: Recension av Range Rover Velar P400e

8,14

Den vettigaste modellen du kan köpa inom Range Rover.
Vill du läsa fler tester?

Recension: Range Rover Sport SVR – Kungen av vänsterfilen

Kommentarer inaktiverade.